V současné době zákon umožňuje reklamu pouze na programech ČT 2 a ČT Sport. Nová radní Ivana Levá by nebyla proti, aby se reklama ve vhodné formě objevila i na dětské stanici Déčko. „Co je špatného na reklamě na dětském kanálu? Děti moc dobře vědí, co je reklama, pochopitelně by se to muselo hlídat,“ vnesla řečnickou otázku.

Reklamu v dětských pořadech však generální ředitel ČT Petr Dvořák rázně odmítl. Oponoval, že ČT dala rodičům slib, že na dětské stanici reklama nebude, a on nehodlá tento slib porušit už proto, že by Déčko ztratilo svou výlučnost.

Radnímu Janu Prokešovi by zase nevadil přesun reklamy z ČT 2 na sledovanější ČT 1. A přidali se k němu, pokud jde obecně o reklamu ve veřejnoprávní televizi, ještě další. „Financování ČT se bude muset změnit. Domnívám se, že se otevírá prostor pro to, aby se citlivým způsobem do televize zařadilo více reklamy," uvedl například nováček v radě Luboš Beniak. Reklama ale nesmí diváky obtěžovat, dodal.

Sponzoring vydělal více než reklama na ČT 2 

Nikdo ale neřekl, zda je „obtěžováním“ diváka zařazování stále více a více sponzorských vzkazů na ČT 1, jejichž počet v poslední době enormně vzrostl. Zejména před zpravodajskými Událostmi, ale i před dalšími pořady v hlavním vysílacím čase. Často se odvysílají i tři za sebou. Sponzorské vzkazy jsou na ČT 1 povoleny, reklama ne. Běžný divák ale sponzorský vzkaz a reklamu od sebe nerozezná.

ČT se loni v reklamě, a hlavně sponzoringu dařilo. V roce 2013 činily příjmy ČT z  této činnosti 325 miliónů korun, v roce předchozím, tedy v roce 2012, to bylo o padesát miliónů méně, tedy 275 miliónů korun. A povolené sponzorské vzkazy přinesly ČT do rozpočtu dokonce až 156 miliónů korun.

Přitom ČT 2 utržila za klasickou reklamu 35 miliónů korun a ČT Sport rovněž za klasickou reklamu 55 miliónů korun.  ČT kromě toho také hojně využívá na obrazovce tzv. minipořady. Jsou to minutová komerční sdělení, zadávají si je většinou banky, energetické firmy, ale i ministerstva.

Růst poplatků

Snížení podílu reklamy v ČT bylo součástí novely, kterou zákonodárci projednávali a schvalovali celou řadu let. Už v roce 2005 poslanci odsouhlasili verzi, která v podstatě výměnou za pokles podílu vysílané reklamy zajišťovala zvýšení koncesionářských poplatků.

V případě ČT postupně stouply ze 75 korun měsíčně v roce 2005 na současných 135 korun. S jejich navýšením tak veřejnoprávní televize přišla o značnou část reklamy. Definitivní verzi zákona pak poslanci schválili v roce 2011, a ta omezila reklamu na ČT2 a sportovní kanál.