Tipy Jiřího Ptáčka

Čtu: Z Německa jsem si přivezl knihu australské teoretičky médií nazvanou Neobarokní motivy v současném zábavním průmyslu. Odhaluje barokní principy ve filmech Matrix, Jurský park, v počítačových hrách... Dále čtu publikaci o architektuře Content, kterou připravil Rem Kolhaas, Postprodukci Nicolase Bourriauda, již v češtině vydalo sdružení Tranzit a eseje Keiko Sei.

Viděl jsem: V Hamburku výstavu videí albánského umělce žijícího v Paříži Anriho Saly. Od té doby přemýšlím, že by ho měli vidět v Česku. V brněnském Eskortu jsem viděl výstavu Jana Nálevky, je malá, ale důležitá.

Poslouchám: Aoki Takamasu - Japonce od laptopů, kterého jsem v zimě slyšel hrát v Roxy. V poslední době objevují stará alba Iggyho Popa. S dojetím poslouchám nové album Prince, protože zní téměř jako to staré.

Internet: Používám denně a ani nevím, co bych na něm teď vyzdvihl. Stránky Denisy Kery o všem, co se týká teorie internetu a nových médií. Sám připravuji stránku k propagaci nově vzniklé knihovny v kosovské Prištině - bude součástí stránek Umělce (www.divus.cz). Je to pobídka pro dárce, aby věnovali anglicky psané katalogy a publikace do Kosova. 

František Křelina: Amarú, syn hadí; Každý své břímě

Křelinovo jméno patří k těm, jež měla z české literatury po roce 1948 zmizet. Jakkoli se to nakonec nepovedlo, přece jen zůstává někdejší ruralistický autor s křesťanskou orientací mimo širší čtenářské povědomí.

Reprezentativní výběr České knižnice proto zařadil do svazku výtečnou novelu Každý své břímě (1969), zachycující lidickou tragédii na střetu tamního faráře Štemberky s okupačními likvidátory. Bez hrozícího patosu, přesto s básnickým titanismem, líčí Křelina (1903-1976) etické a křesťanské východisko skutečného faráře, který odmítl nabídnutou milost a ani v hodině nejtěžší neopustil své farníky. O něco méně citlivě působí zařazení barokizujícího románu Amarú, syn hadí (1942), líčícího osudy jezuitského misionáře Jindřicha V. Richtra mezi indiány Jižní Ameriky. 

Nakladatelství Lidové noviny, 524 str., 325 Kč

Ash: Meltdown

Čtvrté album ostrovních Ash se rozžehnalo s punkrockovými přiznávkami v kytarovém soundu a spíše přitvrdilo. Kvarteto tím možná založilo tradici: každá druhá deska se odklání od písničkového pojetí. Tentokrát je zvukově poměrně pestrá, skladby lze těžko šmahem zařadit do nějaké škatulky a v důsledku z toho vylézá promyšlený celek složený z jedenácti na sobě nezávislých písní.          

 Warner Music, 42:22 

František Charvát: Říkačky a pusolamy

Říkačky a pusolamy, tak nazval František Charvát sbírku veršů určených dětem i rodičům. Básník, který dával přednost vědecké práci doma i v zahraničí, se představuje až ve zralém věku: v posledních třech letech vydal knihy básní Světla a nářky a Marnopisy. Nyní dokazuje cit pro jazyk i dětskou říkanku.

"Odkudpak jsi, Evičko?/ Víte, kde je Jevíčko?/ V něm je říčka Jevíčka/ malá jako Evička," vypráví o královně z Jevíčka. Podobně ho inspiruje Nové Město na Metují, kde "stojí hlouček štíhlých tújí." Nebo Louny: "U silnice na Louny/ spadly s auta melouny,/ což netušil nikdo v Lounech./ V Lounech bylo po melounech!/ Jenom jeden malý meloun/ vzal mobil a volal do Loun./ Prosil, aby celé Louny/ neměly zlost na melouny,/ že po cestě na Louny/ vezou nové melouny!"

Ctižádostí je pobavit, ale i rozvinout dětskou schopnost číst, mluvit a správně rozumět složitějším říkačkám. Není to jen vyprávění o přírodě, ale i moderní pohled na svět s počítači, mobily, motokrosy, podnikáním a konkurencí. Škoda jen, že nakladatel, který věnoval mimořádnou pozornost grafické úpravě a ilustracím začínající Lucie Zavoralové, opomněl obsah.

Prozraďme ještě, že touto knihou Charvátův vstup do poezie pro děti nekončí: připravují se knihy s názvem Rozpustilý slabikář a Veršovánky v Zoo.

Petrklíč, 142 stran, 279 Kč