Hlavní obsah

Odborníci začali „čistit” Menzelovy Ostře sledované vlaky

Restaurátorské práce na filmu Jiřího Menzela Ostře sledované vlaky z roku 1966 byly oficiálně zahájeny. Zástupci Nadace české bijáky, která stojí za celým procesem digitálního restaurování a je jeho finančním garantem, předali společně s režisérem Jiřím Menzelem obrazové a zvukové materiály tohoto oscarového snímku pražskému studiu UPP.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Režisér Jiří Menzel

Článek

Členem odborné komise, která na průběh digitální obnovy dohlédne, bude kameraman Jaromír Šofr, oznámila mluvčí nadace Evženie Belanová.

„Je vždycky hezké, když se něco dokáže zachovat pro budoucnost. Myslím si, že to je velice užitečná akce. Jsem za to rád a děkuji,” komentoval to Menzel. Jeho snímek bude mít obnovenou premiéru v červenci 2014 na 49. ročníku karlovarského festivalu.

Obraz a zvuk jako v době své premiéry v listopadu 1966 získají Ostře sledované vlaky už zhruba za tři měsíce. Samotné „čištění”, tedy proces digitálního restaurování, je v režii expertů UPP. Za dodržení kvalitativních a technologických standardů digitální obnovy je zodpovědný tým odborníků, které nominovali tři klíčoví partneři projektu. V případě Národního filmového archívu to jsou kurátorka a historička Jeanne Pommeauová, hlavní kurátor sbírek NFA Vladimír Opěla a vedoucí digitální laboratoře NFA Jan Zahradníček.

Procesu se účastní i Menzel 

MFF Karlovy Vary do komise nominoval svého uměleckého ředitele Karla Ocha, technického ředitele UPP Ivo Maráka a vedoucího produkce MFF Karlovy Vary Petra Lintimera. Finančního garanta projektu Nadaci české bijáky v odborné komisi zastupuje zakladatel a předseda správní rady Nadace Petr Šikoš, kameraman Jaromír Šofr a kameraman Milan Chadima.

„Jsem rád, že mohly být zahájeny práce na dalším filmu ze Zlatého fondu české kinematografie. Máme štěstí, že se digitálního restaurování mohou vedle mnoha dalších odborníků zúčastnit také přímo jeho tvůrci,” podotkl Šikoš.

Na předání filmu navázala projekce, při které odborná komise společně s režisérem Menzlem vybrala kopii, jež je pro účely digitálního restaurování nejvhodnější. Je totiž důsledkem času nejméně poškozená, nejlépe odpovídá negativu záznamu a poskytuje co nejautentičtější informaci o jasu, barevnosti a kontrastu filmového obrazu.

Reklama

Výběr článků

Načítám