Ve skromnější podobě představení už loni v létě uvedl formou workshopu v pražském Divadle Na Prádle a zájem, který vzbudilo, přesvědčil jeho i producentku Mirjam Landu přenést jej do větších divadelních prostor.

Na rozdíl od běžných zvyklostí tuzemské muzikálové scény se obsazení neopírá ani o (mnohdy pohasínající) rockové hvězdy, ani o tváře proslavené především svou mediální publicitou, ale o veskrze mladý herecký tým, který ke kultovnímu titulu přistupuje s očividným nadšením a zápalem. S nimi ale ruku v ruce kráčí i mimořádná profesionalita.

Strhující jsou nejen precizní a suverénní pěvecké i herecké výkony hlavních představitelů, ale i souboru jako celku. Zasloužené ovace přímo v průběhu představení sklízeli zejména vynikající Markéta Procházková jako Mimi, velmi přesvědčivý Roman Tomeš jako Roger nebo herecky vyzrálý Tomáš Vaněk v roli Marka.

Pochvalu zaslouží čtyřčlenná živá kapela vedená autorem hudebního nastudování Alešem Hávou, bezchybná intonace sólových partů i sborů a v neposlední řadě sebejistá angličtina (s promítanými českými titulky), která umožňovala srovnání se zahraničním originálem. Srovnání, v němž pražská inscenace bez uzardění obstojí.

Muzikál, přesněji řečeno rocková opera Rent, byl od svého prvního uvedení v roce 1996 ověnčen řadou ocenění včetně Pulitzerovy ceny, čtyřnásobnou cenou Tony a jinými. Je generační výpovědí devadesátých let včetně palčivých problémů své doby – drog, AIDS a společenského vyčlenění, o nichž hovoří syrově a otevřeně. Asi proto dokázal ve světě přitáhnout do muzikálových hledišť mladé diváky, kteří obvykle nejeví o tento žánr valný zájem.

Věřme, že se to bude dařit i tuzemskému nastudování, které si to zaslouží. Na 19. duben se v Kalichu chystá premiéra české verze v překladu Milana Malinovského. Je však otázka, zda to není škoda s ohledem na více než přesvědčivé výkony tuzemských protagonistů v angličtině.

Na vysvětlenou – 100 % pod těmito řádky zabránila jejich autorovi jen pověrčivost.

Rent
Rent Divadlo Kalich, Praha, 15. března

Celkové hodnocení 99 %