Za rok 2013 utržily firmy sdružené v tuzemské pobočce Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI) z prodeje fyzických a digitálních nosičů 264 miliónů korun, o rok dříve to bylo téměř 281 miliónů korun.

„Rok 2013, a zejména jeho druhou polovinu, lze označit za období příchodu streamovacích hudebních servisů na český trh. V současné době máme na našem trhu všechny velké hráče (Deezer, GooglePlay i Spotify), kteří nabízejí poslech hudby za ceny přístupné opravdu pro každého. Poslech není omezen ani připojením na internet ani typem přístroje - služby lze využít na telefonech, tabletech i počítačích,” uvedl Bednář.

Český trh se přibližuje světu

Ještě v roce 2010 činil podíl digitálních prodejů pouze sedm procent celkového objemu trhu, což bylo zhruba 25 miliónů korun, v roce 2011 tento podíl stoupl již na 12 procent, což reprezentuje zhruba 36 miliónů korun. V roce 2012 se digitální trh dostal až na 21 procent trhu celkového, což představuje téměř 58 miliónů korun. A konečně v roce 2013 činí digitální segment již 27 procent trhu celkového, což prezentuje 70 miliónů korun. Česká republika se tak postupně přibližuje celosvětovému trendu, kde je podíl digitálních prodejů na celkovém trhu 34 procent.

Loňské příjmy z prodeje fyzických nosičů činí téměř 194 miliónů korun, v roce 2012 to bylo přibližně 223 miliónů korun. Do těchto čísel jsou zahrnuty i příjmy z takzvaných distribution deals, tedy příjmy od firem, které sice nejsou členskými firmami IFPI, ale mají s některou z členských firem uzavřenou smlouvu o distribuci, takže jsou součástí oficiálních statistik. Podle počtu prodaných nosičů u posluchačů vzrostl zájem o domácí repertoár a klasiku, propad zaznamenaly zahraniční nahrávky a kompilace.

Prodeje interpretů nesdělují

Nejsilnější pozici na trhu má vydavatelství Universal Music s 31,7 procenta, za ním následuje společnost Sony Music, jejíž podíl na trhu je 19,1 procenta, na třetí příčce se umístil Supraphon s podílem 16,5 procenta. Na dalších místech jsou firmy Warner Music (15,4 procenta), Česká muzika (11,2 procenta) a Popron Music (2,5 procenta).

Nejprodávanějším fyzickým albem roku 2013 je patrně Inzerát kapely Kryštof, kterého se podle tvrzení jejího lídra Richarda Krajča prodalo přibližně 35 000 kusů. Deska z roku 2012 byla podle informací Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI) loni celkem 11krát na prvním a 13krát na druhém místě prodejní hitparády. Oficiální prodeje jednotlivých interpretů za loňský rok IFPI nesdělila.