Poněkud zvláštní název Eroempathy je složeninou slov Erotica a Empathy. Symbolizuje fakt, že lidská sexualita potřebuje kromě obyčejné fyzické stránky i rozměr duchovní. Potřebu vcítit se do sebe samého i do svého protějšku.

Výtvarnice Jana Šárová i sochař Pavel Opočenský se zabývají ve svých dílech erotickými motivy.

Výtvarnice Jana Šárová i sochař Pavel Opočenský se zabývají ve svých dílech erotickými motivy.

FOTO: Právo - Jan Šída

Pavel Opočenský zvolil pro své šperky dosti netradiční materiál. Po polodrahokamech, dřevu, plastu, kovech se tentokrát zaměřil na hmotu, ze které jsou vyrobeny snowboardy. Experiment a experimentování jsou považovány za jeho silnou stránkou a zřejmě i hnací motor pro sochařovu další tvorbu.

Pavel Opočenský vytváří šperky ze starých snowboardů.

Pavel Opočenský vytváří šperky ze starých snowboardů.

FOTO: Právo - Jan Šída

Šperky, které lze na výstavě vidět, rozhodně nemají erotizující rozměr jako prvoplánovou informaci. Spíše je v něm sexualitu nezbytné hledat a následně možná také nalézat. Všechny brože mají oblé ženské křivky. Některé dokonce připomínají spící ženy à la Gustav Klimt. Ovšem na druhou stranu v nich nelze nevidět také jistý animální rozměr. V některých případech připomínají šperky rybu, jinde zase tajemné podmořské živočichy. Právě voda je živlem, který se vznikem života i lidskou intimitou určitým způsobem souvisí.

V tom je zakletý půvab Opočenského tvorby. Vždycky jitří především fantazijní představy, evokuje v pozorovateli různá vysvětlení. Člověk si pak může na základě vnímání tvarových jinotajů vymýšlet i své vlastní příběhy. Dáma, která se může honosit takovým šperkem, bude pro svůj protějšek zkrátka ještě tajemnější, a tím i přitažlivější.

Některé šperky evokují také mořské živočichy.

Některé šperky evokují také mořské živočichy.

FOTO: Právo - Jan Šída

Obrázky Jany Šárové jsou naopak výrazově mnohem expresivnější a jednoznačnější. Výtvarnice volí především transparentní barvy, hodně sází na červenou. Agresivní vyznění této barvy doslova přitahuje oči pozorovatele. V kontrastu s oranžovou, zelenou nebo hnědou se nosná idea toho kterého díla dere kupředu. Také erotické symboly Šárové jsou jednoznačné, stejně jako její slovní glosy. Výtvarnice svými obrázky hodně evokuje umění ulice, tedy street art.

Oba umělci zobrazují sice erotiku poněkud jinými prostředky, ale přesto mají jeden aspekt společný. Jejich díla ukazují, že bůh Eros musí mít v sobě smyslnou živočišnost, aby dokázal v člověku zažehnout plamen.

Eroempathy
Galerie Září, Praha, do 28. února

Celkové hodnocení: 70%