Dereck Hard si pohrává se špínou velkoměsta v sérii Drogy! Syrovou realitu dneška však zobrazuje po svém. Vybral si konkrétní uživatele návykových látek (alkohol, kokain, marihuana či extáze) a vytvořil jejich velkoformátové dvojportréty.

První tvář ukazuje člověka před požitím a druhá po aplikaci. Kontrast je naprosto markantní a každý si musí vzniklou situaci přebrat sám za sebe. Hard nementoruje, nekáže, pouze popisuje.

Druhou zajímavou sérií je One Man Many Styles. Jedná se o kolekci šesti stylizovaných dvojic (vždy muž a žena), které jsou součástí městských subkultur, jakými jsou punk, heavy metal nebo reggae. A obě role ve všech pracích hraje právě Dereck Hard.

Nosná idea

Podobnou cestou vytváření fiktivních existencí sebe sama jde například i fotografka Dita Pepe. Hard však posouvá nosnou ideu ještě o kousek dál, protože ke každému zastaveníčku přikládá i hudbu toho kterého životního stylu. Takže se najednou můžeme díky zvukové složce mnohem lépe ponořit do subjektivního dojmu.

Svébytnou roli hraje na výstavě také sextet městských typů, které symbolizují světelná obrazová zátiší. Opět si všímá typologie velkých aglomerací a do každého obrazu vkládá signifikantní předměty pro určitý „živočišný druh“.

Rocker má kus kytary, tetovač jehlu, writer barvy a gangster pistoli. Se všemi nositeli těchto symbolů se přece chtě nechtě setkáváme ve svém velkoměstském každodenním životě a nic s tím zkrátka neuděláme.

Dereck Hard si těchto běžných obvyklostí všímá spíše jako pozorovatel a glosátor. Bere nás s sebou trochu mimo epicentrum dění a spíše nám nabízí určitý nadhled. Díky jiné perspektivě, v tomto případě umělecké, si můžeme i negativa našeho života prohlédnout z trochu jiného úhlu. A špínu velkoměst si tak lze užít i jako konceptuální urbanistický projekt, který vytváříme my sami svou existencí.

Celkové hodnocení: 80 %