Je faktem, že meteorologie a klimatologie jsou složité vědy, ve kterých se málokdo vyzná (včetně meteorologů a klimatologů). Ja zajímavé zamyslet se nad tím, jak vlastně počasí funguje a co všechno by se mohlo stát, kdyby se jeho rovnováha zásadně změnila. Například díky globálnímu oteplování by se mohly rozpustit velké kusy ledovců, ty by mohly podstatně snížit slanost oceánů, díky tomu by se mohly změnit mořské proudy a díky tomu...

Tvůrci filmu DEN POTÉ si myslí, že díky tomu by mohla během pár dní přijít obrovská smrtící tornáda, záplavy a nová doba ledová. Tvůrci filmu tvrdí, že to tvrdí i přední vědci. Na novinářské besedě k filmu bylo přítomno několik českých meteorologických expertů, kteří se vyjádřili, že by se sice něco podobného asi stát mohlo, ale ne během pár dnů jako ve filmu, nýbrž během mnoha desetiletí, spíše staletí (takže nemusíte panikařit). Ale je to přece Hollywoodský film a Emmerich sám přiznal, že pouze vycházel z reálných teorií a kvůli svižnějšímu ději vše podstatně zrychlil.

Zajímavý je název filmu. Původní "The Day After Tomorrow" znamená česky zcela prozaické "Pozítří" a nikde ve filmu ani v propagačních materiálech jsem neobjevil vysvětlení co má ten název znamenat. Podle Marka Jeníčka z Bontonfilmu je to narážka na skutečnost, že něco podobného nás může potkat velmi brzy, eufemisticky chápáno "už pozítří". Je to možné vysvětlení, ale v takovém případě je poněkud mimo český název DEN POTÉ, který navíc vypadá jako kdyby šlo o remake filmu THE DAY AFTER (u nás uvedeného také jako DEN POTÉ), který je sice také katastrofický, ale zcela jiným, mnohem mrazivějším způsobem (bez ohledu na to, kolik v něm ukazují teploměry). Ale zpět k Emmerichovu filmu.

Hlavními hrdiny jsou klimatolog Jack Hall (Dennis Quaid) a jeho syn Sam (Jake Gyllenhaal - hlavní role v DONNIE DARKO). Zatímco Jack někde u severního pólu sleduje, jak se láme ledovec (skoro přitom přijde o život) a snaží se následně přesvědčit vládu, že se chystá něco nepříjemného, Sam letí na jakousi školní soutěž do New Yorku, přičemž jeho letadlo málem zničí obrovská bouřka. Vláda pochopitelně Jackovi nevěří, ale pak přijdou tornáda, ničící přední losangeleské památky (samozřejmě včetně nápisu HOLLYWOOD), průtrže mračen, obrovská vlna v New Yorku (přiznávám se, že mi nebylo stoprocentně jasné odkud se vlastně vzala) a konečně třeskuté mrazy téměř v celých USA. Zatímco se většina obyvatel (tedy většina z té menšiny, která přežila) snaží utéci do teplých krajin (roztomilá je scéna, kdy Mexiko zavře své hranice kvůli přílivu emigrantů z USA!), my většinu filmu sledujeme, jak se Jack snaží dostat do New Yorku k Samovi, který zde jakž-takž přežívá s několika přáteli v zamrzlé knihovně.

Jistě si říkáte: "Jak může tohle skončit? Přiletí snad na konci ufoni a zahřejí severní polokouli? Nebo se Jack hrdinně utká s počasím a vrátí proudy na své místo?" Je poněkud překvapivé, že se žádné překvapení nekoná, ufoni na konci nepřiletí, mrtví neožijí a film vlastně nekončí. Skoro bych se odvážil tvrdit, že nás v případě kasovního úspěchu čeká nejen pokračování ale asi i stejnojmenný televizní seriál... Ale teď už k tomu hlavnímu:

Pokud jste viděli upoutávky na DEN POTÉ, viděli jste v nich velmi slušné triky. Viděli jste praskající ledovec, viděli jste tornáda v Los Angeles, viděli jste zatopený a zamrzlý New York. Všechny tyto scény uvidíte i v samotném filmu a samozřejmě jsou v něm podstatně delší, než byly v trailerech. Ale nemohu se zbavit dojmu, že jejich přítomnost v traileru ochuzuje samotný film. Pokud předem vím, že se na New York bude valit vlna a že se ta kra utrhne, a pokud předem vidím záběry toho, jak se to děje, tak to na mě prostě pak v kině nepůsobí tolik, jako kdybych to nevěděl. Chápu, že je potřeba lidi do kina nějak nalákat, ae pamatuji si, že dřív se v upoutávkách často ty nejbombastičtější scény tajily a potom z nich byl divák správně odvázaný v kině! Myslím, že přelomovým v tomto smyslu byl trailer na MISSION: IMPOSSIBLE, ve kterém je vidět onen úžasný vrcholný akční trikový záběr, kdy helikoptéra vybouchne a Cruise přistane na střeše vlaku. Říkal jsem si "No to je bomba!" a pak jsem byl mírně zklamán, když se ukázalo, že jiná podobná nebo dokonce lepší scéna ve filmu není. Dokonce i v Emmerichově DNI NEZÁVISLOSTI bylo dost výpravných scén, které v trailerech nebyly ani naznačeny! Ve DNI POTÉ prostě nic výrazně úžasnějšího než v trailerech neuvidíte - pouze obsáhlejší variace na dané téma. Tím vším chci říct, že pokud jste upoutávky na DEN POTÉ neviděli, jste ve velké výhodě a všechny ty bombastické scény na vás budou působit mnohem lépe než působily na mne.

A přiznejme si, že DEN POTÉ je především o těchto bombastických scénách. Příběh, kterým jsou všechny ty katastrofy propojeny, a osudy jednotlivých lidí - to všechno není příliš zajímavé. Netvrdím, že třeba DEN NEZÁVISLOSTI měl nějaký shakespearovský námět a scénář, ale osudy jeho hrdinů byly vesměs zajímavé a/nebo zábavné a ať jsem sledoval kohokoliv z nich, nenudil jsem se a netěšil se, až se děj přenese zpátky na někoho jiného. Ve DNI POTÉ se Emmerich pokouší o něco podobného, ale s menším úspěchem. Neřekl bych, že herci jsou horší, ale scénář je méně zajímavý a několikrát jsem si uvědomil, že bych fakt rád sledoval co se děje někde jinde na světě, než abych se musel koukat, jestli se podaří dramaticky získat ten lék proti otravě krve z ruské lodě a jestli tudíž v New Yorku bude 6402779 obětí, nebo jenom 6402778. A málem bych zapomněl - v celém filmu není skoro žádný humor, žádné vtipné hlašky, žádné komické scény... Tedy, nějaké tam jsou, ale je jich méně než ve DNI NEZÁVISLOSTI  a také méně než třeba v Emmerichově GODZILLE.

Díky tomu netrikové scény ubíhají podstatně pomaleji než trikové scény. Naštěstí je ale ve DNI POTÉ těch trikových scén skutečně hodně: Jde o jeden z těch filmů, kde jsou peníze na plátně opravdu vidět a i když film rozhodně nebyl laciný, vypadá, že byl ještě podstatně dražší. Tohle Emmerich fakt umí.

Z toho všeho vyplývá, že DEN POTÉ splnil mé očekávání (i kdy mě zdaleka nepřekvapil tak příjemně jako DEN NEZÁVISLOSTI) a zařadil se někam po bok GODZILLY: K filmům, které se nestanou klasikou, ale je opravdu zábavné vidět je na opravdu velkém plátně s opravdu silným zvukem a za pár let se vám bude bude příjemně vyšívat při jejich sledování na HBO.

Premiéry týdne

Kromě DNE POTÉ má v tentýž čtvrtek (t.j. dva dny před dnem po dni po čtvrtku) premiéru film PARTY MONSTER, který vypráví o životě jednoho mladého člověka, který v 80. letech chodně chodil po klubech, bral drogy, chtěl být zajímavý a byl trochu debil a vrah. Nejzajímavější na tomto filmu je, že toho hlavního hrdinu hraje Macaulay Culkin a že rozhodně nejde o rodinnou komedii. Scénář obsahuje pár originálních nápadů, ale režie je velmi amatérská, zpracování televizní a především: Ten Culkin fakt neumí hrát!

Ve zkratce...

Hezký článek o Pixaru s hezkými stylovými fotkami jeho režisérů najdete tady na Wired.

Protože VAN HELSING neměl takový úspěch, jak se očekávalo, sešlo z plánů na TV seriál, který by na film navazoval.

Ach, ten kouzelných svět televizních programů:

Když zemřel populární komik Andy Kaufman (viz MUŽ NA MĚSÍCI) 16. května 1984 na rakovinu, někteří tvrdili, že to byla jen jeho mystifikace a že se "20 let po své zdánlivé smrti slavně vrátí". A teď se vrátil a založil si blog!

Někdo ukradl laptop Ashtona Kutchera. To by samo o sobě nebylo příliš zajímavé, kdyby v něm ovšem neměl digitální fotografie toho, jak souloží s Demi Mooreovou. Sledujte internet...

Karel Roden se (díky své roli ve filmu HELLBOY) stal pravděpodobně prvním Čechem, kterého si můžete koupit jako "action figure".

George Lucas se bohužel asi už úplně zbláznil. Poté, co pro letošní vydání na DVD znovu změnil některé scény ve STAR WARS epizodách 4 až 6, rozhodl se vzít do parády také svůj nejstarší film THX-1138, laciné a chytré sci-fi, založené na tom, že v něm nejsou triky a akční scény... A dodělal do něj digitální triky a akční scény! (Je tam ke stažení trailer na tu novou verzi.)