Částka byla původně specifikována jako příspěvek Činohernímu studiu, které jako obecně prospěšná společnost je většinově financováno formou grantů z městského rozpočtu.

Rada města na mimořádném zasedání však rozhodla, že prostředky nebudou poskytnuty Činohernímu studiu ani jediné scéně, ale budou rozděleny do dvou grantů – osm miliónů na studiovou scénu a čtyři milióny na dosud neexistující činoherní scénu Severočeského divadla opery a baletu, které činoherní nabídku dosud obstarávalo formou nákupu hotových hostujících představení.

O obou částkách se bude rozhodovat formou grantového řízení, do něhož se může přihlásit libovolný subjekt včetně Činoherního studia. To však tímto zásahem přišlo o svůj pravidelný příspěvek. Navíc, i kdyby mu byla částka na studiovou scénu přiznána, za osm miliónů nelze podle ředitele ČS Vladimíra Čepka zajistit celoroční provoz.

Zbylé prostředky na účtu ve výši přibližně 1,2 miliónu korun chce divadlo použít na výplaty a další závazky za leden a k úhradě záloh na energie.

Rušení představení 

Činoherní studio tak poté, co v pátek 31. ledna odehrálo poslední představení Romea a Julie, zrušilo od začátku února všechna další představení. Podle Čepka nemá vedení divadla na výrobu nových inscenací ani na platy.

„Zaplatíme leden a já nemůžu pustit herce na jeviště v únoru, protože jim prostě nemůžu garantovat výplaty,“ řekl Čepek. S tím ale nesouhlasí správní rada divadla.

„Správní rada konstatuje, že není žádný relevantní důvod k přerušení činnosti divadla, které má na svých účtech dostatek finančních prostředků k úhradě svých závazků do poloviny března,“ tvrdí předseda správní rady divadla a ústecký radní Jan Eichler (nez.).

Argumentuje tím, že rozhodnutí ředitele Čepka přerušit činnost divadla, učiněné bez předchozí konzultace se správní radou, považuje rada za nepřijatelné a ředitele vyzvala, aby činnost nepřerušoval a pracoval na žádostech o granty pro činohru ve výši 12 miliónů korun.

Zaplatíme leden a já nemůžu pustit herce na jeviště v únoru, protože jim prostě nemůžu garantovat výplaty. ředitel divadla Vladimír Čepek

Vedení Činoherního studia se nebrání účasti v grantovém řízení, chce ale, aby byly granty vypsány včas a na delší období.

„V současné chvíli žádáme vedení města o zrušení dotačního řízení vypsaného v průběhu probíhající divadelní sezóny, a dokonce i fiskálního roku a přidělení dotace pro Činoherní divadlo města Ústí nad Labem ve výši 12 miliónů korun na rok,“ uvedlo divadlo v prohlášení.

Podle Čepka nelze ani zajistit přípravu činoherních představení v Severočeském divadle opery a baletu a odhadnout finanční náročnost.

„Divadelní a uměleckou činnost na letošní rok nelze zajistit za dotaci ve výši 8 000 000 Kč, včetně povinnosti hradit nájemné nemovitosti a movitých věcí ve vlastnictví města Ústí nad Labem ve výši 1 000 000 Kč,“ uvedl Čepek s tím, že roční rozpočet divadla je zhruba 15,7 miliónu korun.

Potřebná podpora

Někteří opoziční zastupitelé s kroky radních nesouhlasí a chtějí svolat mimořádné jednání zastupitelstva, pro které potřebují třetinu, tedy 13 podpisů zastupitelů. „Je to na dobré cestě, jsou nám nakloněni sportovci (Strana zdraví, sportu a prosperity) a také se nechala slyšet, že by nás podpořila, Karola Hassová (nez.),“ řekl Právu poslanec a šéf ústecké ODS Radim Holeček s tím, že by to pak mělo být potřebných 13 podpisů.

Nyní je ale problém lidi sehnat, na Ústecku jsou totiž jarní prázdniny. Podle Holečka jsou granty ODS jako pravicové straně blízké, v únoru ale řešit leden je podle něj špatně. „Chceme věc zvrátit, řešit by se určitě měla,“ dodal Holeček.

Postup magistrátu vyvolal mezi umělci napříč Českem vlnu odporu. Za ústeckou scénu se postavilo pražské Národní divadlo, Dejvické divadlo, Divadlo Na zábradlí, ostravské Divadlo Petra Bezruče a řada dalších scén i osobností, jako jsou herci Karel Roden, Ivan Trojan, David Prachař či ústecký boxer Lukáš Konečný.

„Místo aby si město cenilo, že je zřizovatelem scény s celorepublikovým a mezinárodním přesahem, vystavuje ji šikaně a existenční nejistotě,“ napsal v prohlášení Národního divadla umělecký šéf činohry Michal Dočekal.

Tomáš Töpfer: Tvoříme oázu debilů

„Koneckonců v Ústí divadlo být nemusí. Zvláště když o něm rozhodují ti, kteří je nepotřebují, a podle toho, jak a kdy o něm rozhodují, mu ani nerozumějí. Mám stále silnější dojem, že v postkomunistickém světě tvoříme oázu debilů, kteří ze všech sil ruší kontinuitu kvality. Jestli voliči v Ústí chtějí žít v kulturním městě, budou si muset vybrat lepší zastupitele,“ řekl v pondělí Právu ředitel Divadla na Vinohradech a herec Tomáš Töpfer, který v Činoherním studiu působil v době jeho největší slávy.

Činoherní studio vzniklo v roce 1972 a jeho nejslavnější období 70. a 80. let je spjato se jmény režiséra Ivana Rajmonta, dramaturga Leoše Suchařípy, dramatika Karla Steigerwalda a s herci jako Jiří Schmitzer, Jiří Bartoška, Karel Heřmánek, Pavel Zedníček, Tomáš Töpfer nebo Jan Hrušínský.

V 90. letech ho vedl režisér a dramatik Jiří Pokorný s ansámblem herců, mj. Romanem Zachem nebo Martinem Fingerem, a vtiskl mu podobu scény oslovující mladé publikum aktuálními tématy i výklady klasických textů.

Nyní v jeho čele stojí dvojice Vladimír Čepek a Filip Nuckolls, která pokračuje v profilaci v duchu výrazné současné dramaturgie, za niž sbírá řadu ocenění.