Krajně nepravděpodobná verze příčiny Mozartova úmrtí silně zakořenila v povědomí široké veřejnosti díky oscarovému filmu Amadeus (1984) režiséra Miloše Formana. Scénář připravil podle své vlastní divadelní hry dramatik Peter Shaffer. Už dávno před ním však Alexander Sergejevič Puškin napsal hru Mozart a Salieri, v níž je Salieri označen za vraha. Nikolaj Rimskij-Korsakov pak zkomponoval stejnojmennou operu.

Hudební vědci myšlenku podílu Salieriho na Mozartově smrti dávno opustili, neboť dobové dokumenty, dopisy i události svědčí naopak o vzájemném respektu a korektním vztahu obou vídeňských umělců. To má ukázat i nová mimořádná výstava, která se v domě, v němž Mozart žil, otevře v pátek. Výstava vykresluje Salieriho jako dobrotivého, talentovaného a štědrého muže, jenž chválil své žáky, mezi něž patřili například Ludwig van Beethoven a Franz Schubert.

„Zkrátka chceme lidi poučit, ukázat jim autentického Salieriho a odtrhnout od silně zbeletrizovaného obrazu,“ řekl podle agentury Reuters ředitel muzea Gerhard Vitek.

Důkaz, že Mozart a Salieri si byli blízcí, podala i Mozartova žena Constanze, která po smrti manžela poslala syna do učení právě k Salierimu. „Myslím, že to vyvrací všechny spekulace. Žádná matka by neposlala svého syna na studia k údajnému traviči vlastního manžela. To je velmi silný důkaz,“ poznamenala jedna z kurátorek výstavy Ingrid Fuchsová.