Nebezpečné vztahy jsou o erotickém harašení povýšeném autorem předrevoluční Francie v příběhu vikomta de Valmont a markýzy de Merteuil od principu diplomatické úspěšnosti ve věcech postelových až na válku mezi pohlavími, vystupňovanou k dvojnásobnému sebezničení - Valmont zabit v souboji, Merteuilka zohavena neštovicemi a společností vyvržena k pekelnému zatracení.

Rokoko holt nemělo džíny

Text z pomezi libertinských výronů o osvobození člověka, také k rozkoším zbaveným morálních zásad a pruderie, nejednou přilákal i filmaře. K nejznámějším patří zpracování Rogera Vadima (1959) s Gerardem Philipem a Jean Moreauovou nebo ostře konkurenční Frearsovy Nebezpečné známosti (s Johnem Malkovichem a Michelle Pfeifferovou) a Formanův Valmont (s Anette Benningovou a Colinem Firthem) z roku 1988 a 1989. Snad uvidíme i zatím poslední filmovou verzi José Dayana s nesmrtelnou Catherine Deneuveovou a Rupertem Everettem (2003)...

Režisér Jakub Korčák se v Divadle Petra Bezruče nijak nepokoušel příběh převádět do našich časů, jak to učinili ve filmech např. Vadim nebo Kumbler. Historizující rokokové kostýmy (Ivana Brádková) ho ale zradily. Zejména maskulinům hereckého souboru dělalo totiž strašlivé potíže pohybovat se v nich. A tak např. jizlivě cílevědomý Valmont Daniela Zaorala zůstal jen nemotorným klackem. Velké úsilí věnuje například tomu, aby mu šosy kabátce nezavazely a v botkách s podpatkem aby moc nevrávoral či neupadl.

S Marseillaisou bude líp

Není to jediný omyl ostravského Korčákova opusu, úmysl zpřítomnit rokokovou vláčnost, uhlazenost, a přes všechnu pikantnost milostných ztečí také noblesu v jednání postav jen pohybově. Zcela neodpustitelný je střih ve chvíli, kdy si Valmont a de Merteuil vyhlásí zničující válku. Následuje rovnou souboj vikomta s rytířem Dancenym. Nebezpečné vztahy tak ztratily vše, co je na nich strhující, ale co zároveň usvědčuje jejich autory v protiženském zoufalství ve chvíli, kdy obratností a cyničností zničí hrdinu - právě slabší pohlaví.

Závěr proměnil režisér v balábile. De Merteuil (Zdena Przebindová), paní de Volanges (Alena Sasínová-Polarczyk) a paní de Rosemonde (Kateřina Krejčí) se utěšují, že osmdesátá léta (rozumějme 18. století) už se přehupují k závěru, a v letech devadesátých přijde hojivé uklidnění. Aby to došlo opravdu všem, zní k jejich dialogu jako Sibylino proroctví Marseillaisa, se kterou Francii ochromí, jak víme skoro všichni, revoluční gilotina...

Soustrastná tečka za nezdarem

Herců mně bylo líto. Hlavně jako vždy přesné Zdeny Przebindové v roli Merteuilky, Markéty Harokové coby nešťastně, avšak opravdově a sebeničivě vášni propadlé paní de Tourvel. Spolu s Kateřinou Krejčí (paní de Rosemonde) představují záblesky, jak se Nebezpečné vztahy v Ostravě hrát mohly. Dopadlo to s nimi ale k uzoufání.

Divadlo Petra Bezruče Ostrava - Christopher Hampton: Nebezpečné vztahy.Přeložili Věra a Ladislav Smočkovi. Režie Jakub Korčák, dramaturgie Barbora Červenková, scéna Karel Glogr, kostýmy Ivana Brádková, hudba Hanuš Bartoň, šermy Marek Tichý.