Česká televize to pojala československy, jako loni víckrát – odvysílala dvě krimi série původem ze slovenské dílny, Nova a Prima jako obvykle prodávaly co nejvíc svých tváří a na ČT 2 zase sáhli po cimrmanovské jistotě. Ostatní hráli podle běžných schémat, jen Barrandov přispěchal i s estrádou.

Doby, kdy se koncem roku tři velké televize ambiciózně trumfovaly, jsou nejspíš pryč. Buď opravdu definitivně došly nápady, nebo televize dospěly k názoru, že silvestrovské snažení nemá na rozdrobeném digitalizovaném trhu velký smysl.

Rozvlnit klidnou hladinu rybníčku, v němž plave čím dál víc stanic, se moc nedařilo po celý rok. Počet televizí přitom stále roste i po definitivním ukončení digitalizace v roce 2012. K nejvýznamnějším loňským novinkám patří dva veřejnoprávní projekty na jednom kanále, které zahájily koncem srpna: dětská televize ČT Déčko, již večer střídá kulturní ČT Art. Zatímco první získala publikum jaksi samozřejmě, i když během dne otočí program dvakrát, druhá bojuje s velkým prostorem a malými penězi na jeho zaplnění. Snad budou příští rok přibývat i jiné než diskusní pořady.

Hned počátkem loňského roku začala vysílat Prima Zoom a zaměřila se na dokumentární filmy a seriály s populárními tématy od přírody po historii, vědu i umění. Strhla na sebe pozornost části publika, která byla zvyklá vyhledávat zahraniční dokumenty na ČT 2, jež s nimi v celoplošném vysílání dosud neměla konkurenta.

Další novou stanici spustila počátkem roku i Nova. Její Telka však není nic nového pod sluncem, podobně jako starší Smíchov využije asi všechno, co kdy Nova stvořila.

Navzdory neustále přibývajícím stanicím zaujímají tři největší původní hráči – veřejnoprávní Česká televize a skupiny Nova a Prima – stále největší podíl na trhu. O nějaké to procento by vedle nich ráda posílila hlavně TV Barrandov, která si kvůli tomu loni pozvala do svého čela zakladatele Novy a jejího dlouholetého generálního ředitele Vladimíra Železného.

Velké stanice se zabydlují na internetu

Všechny televize včetně veřejnoprávní posilují aktivity na internetu. Roste počet pořadů, které je možné zhlédnout v živém vysílání nebo z video archívu. Snad tedy jedině kvůli otestování virtuálního prostoru měl smysl návrat Primy a Novy k jejich starším reality show.

Ačkoli právě z pořadů tohoto typu byla unavena většina diváků v Evropě i u nás už před pár lety, obě stanice vytáhly na podzim nové řady místo novinek, aby vzápětí zjistily, že na obrazovce už netáhnou jako dřív. Výměna manželek a Vyvolení se mezi nejsledovanější pořady roku nedostali, nicméně posledně jmenovaní byli vyhledávaní právě na internetu a na sociálních sítích. Na obrazovce bodovali jen noví soutěžící ve StarDance na ČT.

Nové filmy a seriály pouze z Kavčích hor

Komerční televize stále vyrábějí jen levné nekonečné seriály. Nova sice pořád hledá nástupce svého letitého tahouna, Ordinace v růžové zahradě, nicméně ta se s více než dvoumiliónovým publikem stále drží na špičce, takže loni jí v televizi stvořili alespoň souputníka, Doktory z Počátků. Ujali se v letní pauze, kdy mívá Ordinace přestávku, a dosahují skoro dvoumiliónového publika. Prima sází hlavně na své Cesty domů.

Původní dramatická tvorba, kde jde tvůrcům o víc než sledovanost, je tedy stále doménou veřejnoprávní České televize, kde začala pod vedením ředitele Petra Dvořáka působit nová producentská centra a kreativní producenti. První větší výsledky se dostaly do vysílání loni.

Očekávaný byl hlavně seriál Cirkus Bukowsky v duchu temné severské detektivky, který se díky svému ryze filmovému vidění stal na podzim skoro zázračným zjevením.

Nadějný byl i cyklus Nevinné lži. Celek sice nebyl až tak přesvědčivý, ale tři až čtyři z osmi filmů přesto patří k tomu lepšímu, co televize vysílala. Bohužel i proto, že neměly zrovna početnou ani silnou konkurenci. Pár samostatných snímků z počátku roku nemělo valnou úroveň, zklamal i nejambicióznější projekt, podzimní cyklus České století, který se potýkal s mnoha začátečnickými potížemi, o nepovedeném pokračování Sanitky ani nemluvě…

Zbytek představovala nevýrazná minisérie adaptací britských divadelních her a poněkud bizarní trojlístek filmů, které našly předlohu v ženském čtivu. A tak není divu, že do celkového dojmu stihla na poslední chvíli zasáhnout předsilvestrovská hříčka režiséra Jana Hřebejka, s níž ČT v předstihu zahájila nový komediální cyklus Škoda lásky natočený podle povídek českých spisovatelů.