Nejdříve bych se rád aspoň stručně vrátil k TROJE. Tedy, vlastně nevím, jak se film správně česky jmenuje, protože na prvních propagačních materiálech bylo TRÓJA, na pozdějších TROJA (včetně aktuálních plakátů), ale v úvodních českých titulcích je zase TRÓJA. (Pokud mi chcete napsat, že "podle české gramatiky je to určitě tak a tak", tak to je sice hezké, ale problém se tím neřeší - to je věc distributora, ten má vždycky pravdu.)

Asi tušíte, že TROJA je o tom, jak se řecká armáda plaví, obléhá nedobytné město a nakonec ho dobude pomocí velkého dřevěného koně. A to vše kvůli lásce (respektive kvůli hezké babě, která v této verzi není nijak moc hezká a má divný přízvuk). Možná ale nevíte (aspoň já to nevěděl), jakou přesně roli v tom všem hrál Achilles, Paris (ne Hilton), Odysseus a další s podobně divnými jmény.

Je docela důležité uvědomit si, že tenhle film zpracovává vlastně tutéž látku jako slavný SOUBOJ TITÁNŮ - řecké báje. Proto mi přijde opravdu zajímavé, že scenárista zcela vědomě a záměrně vyškrtl z děje všechny bohy, nadpřirozeno a tudíž všechny potenciálně cool triky a nejbombastičtější scény. (Kdybychom byli hnidopiši - zůstala tam Achillova matka, která prý byla bohyně, ale není to na ní v tomto filmu vidět.) Takže film není ani náhodou žádná fantasy. Co to tedy je? Něco serióznějšího?

V tom vidím první problém, protože většina hrdinů řeckých bájí byla odjakživa nadživotní a pokud se film snaží dávat jim nějakou lidskou motivaci a logiku, může to být zajímavé, ale v mém vnímání je to v naprostém rozporu s tím, co si z atmosféry bájí pamatuji a co od jejich ztvárnění očekávám. Herecké výkony mě nijak příliš nezaujaly (s několika málo čestnými výjimkami spíše ve vedlejších rolích) a TROJU bych označil za film s nejbizarnějším castingem posledních let (Brad Pitt jako nezastavitelný vraždící stroj???) a bohužel také za film, u kterého jsem se hrozně, ale opravdu hrozně moc nudil. Když jsem se poprvé podíval na hodinky, uběhlo necelých 25 minut z téměř tříhodinového filmu!

Jsem si vědom, že většina diváků se mnou nesouhlasí, ale TROJA mi připadala jako lepší (a novější, tudíž s digitálními triky) televizní inscenace. Kdyby ji dávali na HBO, klidně bych při ní dělal něco užitečného a při některých vydařenějších scénách bych pozorněji sledoval obrazovku. Ale neubránil bych se dojmu, že 95 procent toho, co na ní vidím, už jsem viděl mnohem lépe zpracované v PÁNOVI PRSTENŮ. To s tím dřevěným koněm sice v PÁNOVI PRSTENŮ NEBYLO, ale všichni přece známe lepší metody, že?

Asi nejvýznamnější premiérou tohoto týdne je film Juraje Jakubiska POST COITUM, který je tvůrci označován za "mrazivou city komedii", což má znamenat, že je jednak z města a jednak o citech. Pokud vám tento dvojsmysl (prezentovaný i v úvodních titulcích) přijde jako "fakt vychytanej nápad" (a asi takoví lidé jsou), pak se vám možná bude POST COITUM docela líbit. Vy ostatní ho ale můžete snadno zhodnotit třemi písmeny a otazníkem: "WTF?"

Film vypráví o přibližně půl tuctu ženských a půl tuctu chlapů, kteří spolu všichni vzájemně souloží v mnoha (převážně heterosexuálních) kombinacích. To není nějaké přehnané zjednodušování, ale skutečně hlavní zápletka filmu. Tedy, film vlastně žádnou zápletku nemá a nejde v něm o to, kdo přežije a kolikrát Lucka Vondráčková přijde o panenství. Nehodlám proto nějak moc rozebírat scénář, protože jeho cílem evidentně nebylo ztvárňovat nějaký reálný děj z něčího reálného života, ale šlo mu o nějaké abstraktnější podobenství naší doby. To někoho může zajímat, někoho jiného méně, ale nechci kvůli tomu scénář kritizovat.

Můžu ale kritizovat zpracování. Tady možná sehrálo svou roli, že film napsal a původně měl režírovat mladý Marcel Bystroň, ale nakonec ho natočil šestašedesátiletý Juraj Jakubisko, jehož mytický pohled na svět a obdiv k Fellinimu se totálně a naprosto míjí se "syrovou aktuálností" scénáře. Neodvážím se říct, do jaké míry za to může Bystroň a do jaké Jakubisko, ale dialogy jsou neuvěřitelně strašné a herci proti tomu nic nezmůžou, ať se je snaží deklamovat jakkoliv. Příklad A: "Do kundy ti přece můžu jenom já. Nebo aspoň jsem mohl!". Příklad B: "Kostky jsou vrženy. Rozjeď to, Taliáne!"

Tato dvě souvětí mi také umožní vyjádřit se k dalším dvěma věcem: A) Ve filmu jsou často sprostá slova, nahá ženská ňadra a pohlavní styky (při kterých "náhodou" nikdy neuvidíte víc než ta ňadra). B) Starého proutníka-fotografa-rebela hraje starý tlustý Franco Nero, který je nadabovaný do češtiny. A) ani B) není důvod film vidět.

To ale ještě není všechno. Scénář zřejmě obsahoval "cool vizuální nápady", které známe ze současných videoklipů nebo comicsových filmů. Občas uvidíme něco, co si hrdina pouze představuje, jindy je místo střihu digitální přechod, jindy obraz poskočí nebo se změní rychlost kamery... Téměř všechny tyto scény a drobnosti jsou vytvořeny neuvěřitelně neschopně! Nikoliv technicky nechopně (zdá se, že některé musely být dost drahé), ale jako kdyby se něco takového snažil na filmový pás přenést starší režisér-rocker, který se přestal na videoklipy dívat v 80. letech, protože mu Michael Jackson připadal příliš extrémní.

Přes to všechno bych film POST COITUM neoznačil nálepkou "režijně nezvládnutý". Naopak se obávám, že Jakubisko film zvládl přesně podle svých představ a že si takto představuje "současný film, který má co říct všem generacím a je efektně vizuálně videoklipově natočen a sestříhán". A to je na výsledku to nejsmutnější, protože jeho různé elementy by v nějakém úplně jiném filmu mohly fungovat dost slušně. Ale v POST COITU je to sesazeno dohromady tak neuvěřitelným způsobem, že vám vlastně docela doporučuji se na to jít podívat (pokud se chodíte třeba na pouti dívat do terária na tříhlavé kozy). Něco tak bizarního opravdu hned tak neuvidíte. A na rozdíl od TROJE v tomto svém příkrém názoru rozhodně nejsem osamocen.

Pokud chcete tento týden do kina, ze všeho nejvíc bych vám (možná překvapivě) doporučil komedii STARSKY HUTCH s Benem Stillerem a Owenem Wilsonem (a Snoop Doggem). Film vychází ze stejnojmenného televizního seriálu ze 70. let, který asi neznáte, ale bylo to něco podobného jako třeba populární "Profesionálové". Výsledkem je komedie, ve které je sice dost absurdních vtipů, ale podstatná část humoru vyplývá z toho, že je scéna natočena zcela seriózně, ale ve stylu 70. let (když si představíte, že by dnes někdo natočil nové "Profesionály" přesně stejným stylem jako originál, taky by to bylo k smíchu). Především je ale chemie Stillera s Wilsonem téměř dokonalá a díky ní jsem se dobře bavil i u scének, které by mi v syrové podobě na papíře asi zdaleka tak vtipné nepřišly. Pokud se vám aspoň trochu líbil ZOOLANDER, STARSKY HUTCH je pro vás naprostá nezbytnost! (A na oficiálních stránkách vás čeká fajn oldskoolová interaktivní zábava.)

Premiéry týdne

Kromě výše zmíněných má premiéru ještě francouzská inteligentní komedie ŠŤASTNOU CESTU a americký drogový film ŠŇUP. Ani jeden jsem neviděl, ale prý jsou dobré.

Ve zkratce...

Pokud kliknete sem a pak na "News", můžete si na oficiální stránce Gabriela Yareda poslechnout hudbu, kterou mnoho měsíců skládal pro TROJU a která byla několik týdnů před premiérou odmítnuta a nahrazena jinou od Jamese Hornera. Případné srovnání nechám na vás.

Gwyneth Paltrowové se narodila dceruška, kterou pojmenovala "Apple". Proč? Cituji manžela Chrise Martina: "Nevíme proč jsme to jméno vybrali. Prostě nám připadalo velmi cool."

Je ke stažení nový trailer na THE INCREDIBLES, ale začínám se děsit, co s tímto humorem, založeným do značné míry na intonaci herců, udělá český dabing.

Byly zprovozněny oficiální stránky filmu HITCHHIKER'S GUIDE TO THE GALAXY. Zatím tam toho moc není, ale šup tam.

Ať už znáte CFWR mailing list nebo ne, vězte, že je znovu v provozu.