S více než velkorysým rozpočtem 150 milionů dolarů a Bradem Pittem v roli Achilla tu ožívá dávné vyprávění. Kdo by si alespoň ze školy nepamatoval příběh lásky trójského prince Parida ke krásné Heleně, manželce spartského krále Menelaa. Snad nikdy nezemřelo tolik mužů kvůli jediné ženě: poté, co Paris krásnou Helenu unesl, potupený Menelaos zvedl své muže a vytáhl s nimi do strašlivého boje.

Deset let bojů

Válka trvala plných deset let a vyvrcholila dobytím Tróje. Jakou roli v tom sehrál kůň a jak to bylo s Achillovou patou, nejspíš většina diváků dobře ví, ty ostatní nechme překvapit - vidět Troju stojí určitě zato, byť věhlasu Gladiátora nejspíš nedosáhne.

Pověstnou Achillovou patou slavného a silného příběhu je totiž právě to, že nemá jednoho velkého hrdinu, s nímž by se divák mohl ztotožnit a který by film, jehož příběh je dostatečně známý a tudíž bez překvapivých zvratů, táhl.

Polobůh Achilles, na něhož je (nepochybně i díky hvězdnému Bradu Pittovi) soustředěna největší pozornost, je ješitný válečník, kterému jde jen o vlastní nesmrtelnou slávu, Paris v podání Orlanda Blooma vyniká jako neukázněný a nezodpovědný slaboch, na jehož bedra padá odpovědnost za zbytečně zmařené životy. Nejsympatičtější z nich, Hector (Eric Bana), má zase málo prostoru na to, aby se mohl stát hnacím motorem filmu podobně jako Priamos v podání nejpřesvědčivějšího z herců Petera O´Toola.

Na ženské postavy včetně krásné Heleny (Diane Krugerová) pak nezbylo než několik většinou trpitelsky nyvých pohledů, s nimiž si navíc jejich představitelky ani moc dobře neporadily.

Velkolepá podívaná

Benioff kladl ve scénáři velký důraz na nesmyslnost válčení, v mnoha dialozích se vrací k odvádění mužů od žen a dětí, k touze po klidném stárnutí v těžce dosaženém míru, jenž byl bezprostředně před únosem Heleny stvrzen. Navzdory tomu však k nejsilnějším scénám patří ta, v níž o život už nejde: když Priamos přijde žádat Achilla o vydání těla mrtvého syna, tehdy Peterson (a samozřejmě vynikající O´Toole) zapůsobí na city nejvíc.

Nicméně většina diváků asi stejně půjde spíš než na příběh a poselství Iliady na velkolepou historickou podívanou, kdy na rozlehlé moře vyplouvají v ohromujícím množství antické bitevní lodě a v pečlivě připravených kulisách a precizní choreografii se co chvíli utkají velkolepé davy, aby vzápětí zkřížili zbraně jednotliví muži: na jejich těla, vypracovaná hodinami v posilovně, radost pohledět.

Je evidentní, že Petersen jednotlivé scény promýšlel, připravoval a točil rád a s velkým nasazením, a je jen škoda, že větší nápaditost a modernější pojetí slibně naznačil jen úvodní souboj, což je další achilovka filmu.

V důsledku se totiž - tak jako už mnohokrát - potvrdilo, že téměř tříhodinová délka vyžaduje kvalitní tvůrčí motiv. Nakonec se ale do těch 163 minut filmu přece jen občas vkrádá nuda.

Troja

USA 2004

Režie: Wolfgang Petersen, Scénář: David Benioff, Kamera: Roger Pratt, a.s.c., Hrají: Brad Pitt, Eric Bana, Orlando Bloom, Diane Krugerová, Peter O"Toole a další