Podobně jako v Česku díla bratří Mrštíků a G. Preissové, ukázalo, jak silné příběhy odkázali našim časům realisté. Autor dramatizace Peter Pavlac dokázal z nepříliš bohatě rozvětvené fabule o vzplanutí citu tří mladých žen ke knězi Lavitovi na jeviště přenést kromě dialogů i důležité vnitřní monology a komentáře všech postav. Dílo nese poselství v duchu čechovovských životních rozporů, nepostrádá ale ani západoslovanskou jadrnost a sebeironii. Diana Mórová v roli Jozefy Jakubovičové je neodolatelná, strhující.

Rozpaky nad Duškem

Setkání přináší i rozpory. Ne všichni diváci se dokázali ztotožnit s tvrdší zvolenou linií improvizací Sekec mazec Jaroslava Duška a Dejvického divadla Praha. Poezie o otvorech lidského těla byla pro menší část diváků stravitelná jen těžko. Obecně akceptovatelnějším se stal příběh posledních měsíců života Karla Hynka Máchy v konfrontování s jeho Májem. Na tváři lehký smích Karla Semeráda a domácího Městského divadla Zlín je nejlepší odpovědí na falešné tóny nákladného velkokýče Máje v brněnském Městském divadle.

Mimořádně silný divácký ohlas si vysloužil středeční Dům U tonoucí hvězdy Františka Derflera a jeho brněnského Divadla U stolu, a Baehrův Incident režiséra Martina Huby a HaDivadla Brno. Srovnání s lahůdkami festivalu snese i Pitínského inscenace Lawrikova a Dvořákova Hotelu Viktoria domácího Městského divadla.

Tipy na zbytek festivalu

Ve čtvrtek stojí za pozornost Taboriho Kanibalové režiséra Jana Nebeského (Činoherní studio Ústí nad Labem a Pražské komorní divadlo), v pátek Čarodějnice Roalda Dahla v režii Marka Bečky (Buchty a loutky Praha) a Generál Stanislava Štepky v režii Ondreje Spišáka (Radošínské naivné divadlo Bratislava).

Vrcholným zážitkem Setkání by se mohlo stát sobotní Cinzano Rusky Ludmily Petruševské s písněmi Polky Agnieszky Osiecké v režii André Hübnera-Ochodla (Polsko), které přináší vtíravý obraz konce Ruska na konci civilizace (Divadlo Petra Bezruče Ostrava)...