„My, redaktoři a redaktorky domácího zpravodajství reagujeme na zveřejněné informace v médiích o manipulaci ve zpravodajství ČT,“ uvádí text dopisu, který dostala redakce Novinek a další média ve čtvrtek vpodvečer od mluvčí ČT Alžběty Plívové.

V dopise redaktoři a editoři odmítají, že by „byli v období před parlamentními volbami i během nich vystaveni jakémukoli tlaku či ovlivňování reportáží,“ uvádí dopis.

Prohlášení 61 redaktorů České televize zaslané generálnímu řediteli Petru Dvořákovi

Prohlášení 61 redaktorů České televize zaslané generálnímu řediteli Petru Dvořákovi

FOTO: Česká televize

Text, který podepsalo jednašedesát redaktorů, editorů a dalších zaměstnanců zpravodajství, zároveň vyjadřuje „důvěru ve vedení zpravodajství.“ Jsou pod ním podepsáni například moderátor Václav Moravec, šéf zahraniční redakce Michal Kubal, moderátorka ČT24 Zuzana Tvarůžková nebo redaktor Jan Šenkýř.

Dopis se seznamem všech podepsaných nejdřív rozeslala redakcím mluvčí Alžběta Plívová. O chvíli později ale poslala další email. V něm napsala, že celý dokument byl určen pro vnitřní potřebu a žádala média, aby jmenný seznam nezveřejňovala. Obsah se ale mezitím začal šířit po sociálních sítích a objevil se na několika zpravodajských serverech.

„Dnes odpoledne jsem obdržel výzvu na podporu vedení zpravodajství České televize podepsanou většinou redaktorů domácí, zahraniční i ekonomické rubriky.
Je pro mne potvrzením, že situace není tak jednobarevná, jakou se zdála být dnes dopoledne. Nicméně ani tato skutečnost přirozeně nemění nic na mém rozhodnutí
nechat důkladně prověřit všech dvanáct údajných pochybení vedení redakce zpravodajství vzniklých v průběhu letošního roku,” reagoval prostřednictvím mluvčí Plívové Dvořák.

Stížnost radě

Neveřejný zatím zůstává seznam třiadvaceti moderátorů, redaktorů a editorů ČT, kteří měli poslat podnět Radě ČT. Upozornil na to jako první server Médiář.cz. Autoři poukazují na zásahy do tvorby reportáží a obsahu vysílání ze strany vedení, konkrétně především ze strany šéfredaktora Petra Mrzeny. [celá zpráva]

Mezi autory se veřejně objevili odborář a zástupce šéfredaktora zpravodajství Adam Komers a moderátorka Daniela Drtinová, kteří si stěžují na neobjektivnost politického zpravodajství veřejnoprávní televize. Ředitel zpravodajství ČT Zdeněk Šámal údajnou neobjektivnost odmítl.

Ve prospěch Zemana

Petr Mrzena měl podle dopisu Radě zasahovat do zpravodajství ve prospěch prezidenta Miloše Zemana a jemu nakloněné straně SPOZ.

„Cenzorské zásahy či pokusy o ně, příkazy vedoucí k porušování objektivity a vyváženosti ze strany šéfredaktora zpravodajství se vystupňovaly v době kampaní před volbou prezidenta ČR a po zvolení Miloše Zemana hlavou státu," uvádí se ve stížnosti.

Text také zmiňuje konkrétní případy, kdy mělo k zásahům dojít. Jedním z nich je například to, že byly ze zpravodajství ČT24 staženy záběry vrávorajícího prezidenta Zemana po vydání oficiálního stanoviska Hradu o jeho údajné viróze.

Všechna jména stěžovatelů zná podle svých slov pouze předseda Rady České televize Milan Uhde.

S editorem Událostí, komentářů Janem Rozkošným během přípravy na vysílání

Daniela Drtinová s editorem Událostí, komentářů Janem Rozkošným. Archivní snímek

FOTO: Milan Malíček, Právo

„Jména nezveřejňujeme kvůli obavám z pomsty a taky po zkušenostech z dob minulých,“ uvádí dokument. Jeho signatáři poukazují na případ redaktora Jakuba Kalenského, který veřejně vystoupil s podobnými námitkami na konci roku 2011 a po pár týdnech byl propuštěn.

Daniela Drtinová se dostala do sporu s vedením zpravodajství, když byla stažena z pozice moderátorky pořadu Události, komentáře. V srpnu se za ni postavily odbory v čele s Adamem Komersem. Podle nich se to stalo na základě politické objednávky. [celá zpráva]