Organizátoři vždy hledali zajímavá místa, se kterými by vystavované artefakty vytvořily originální symbiózu. A nádraží jako místo, odkud nekonečné linie kolejí vypravují zboží i lidi do světa, lze chápat i symbolicky.

Každý předmět i s tím nejavantgardnějším výtvarným řešením musí vždy sloužit původnímu účelu a musí být schopen obstát i venku mimo studia vývojářů. Poslední, co by průmyslový design potřeboval, by byla nepraktičnost. Židle musí zkrátka zůstat židlí.

Rozlehlé prostory nádraží využili organizátoři ve všech směrech. Ve výstavní sály se proměnily nejen haly a sklady, ale také vagóny. A dokonce i kovové jeřábové konstrukce, na kterých jsou rozvěšeny vítězné velkoformátové fotografie ze soutěže Akty X.

Když návštěvník vidí takové množství vizuálně vycizelovaných předmětů, musí ho napadnout, že i ty nejbanálnější věci běžného života mohou být krásné. Například klika, kterou hladíme rukou každý den, může mít krásné tvary a stát se malým uměleckým dílem. Stejně tak umyvadlo, vana nebo pisoár.

Další designovou lahůdkovou jsou hračky pro děti od společnosti Fatra. Barevná nafukovací zvířata – prasátko, žirafa nebo pejsek – jsou nejen umělecky krásná, ale rozvíjejí i dětskou fantazii.

Krása designu by měla pamatovat i na poslední věci člověka. Tvůrci se tedy zaměřili i na pohřební rakve. A dokonce je věnovali celebritám, režiséru Hřebejkovi, komiku Čtvrtníčkovi a dvě truhly zhotovili partnerskému páru Chýlková – Kraus.

Jako libůstku můžeme chápat stylový automobil Velorex od firmy Kříž. Je vyveden v bílých krajkách, inspirovaných strážnickými kroji.

Letošní Designblok ukázal, že vizáž předmětů, které nás obklopují, je důležitá. Zpříjemňují totiž nejen všední chvíle, ale umějí žít i svým vlastním duchovním životem.

Designblok
Nákladové nádraží Žižkov, Praha, do 13. října

Celkové hodnocení 90 %