Howard totiž znovu dokazuje, že je mistrovským vypravěčem silných příběhů bez ohledu na to, v jakém prostředí se odehrávají. Do vesmíru se vydal s Apollem 13, do boxerského ringu ve filmu Těžká váha, mezi novináře ve filmu Noviny, do nejvyšších pater americké politiky ve snímku Duel Frost/Nixon, s Robertem Langdonem pátral po Šifře mistra Leonarda, zkoumal Čistou duši nositele Nobelovy ceny Johna Nashe…

I ten, kdo vůbec nezná svět formule 1 a netuší nic o letitém soupeření, se bude bavit

Pro příběh Laudy a Hunta se poprvé vydal z domovských Spojených států do Evropy, kde mu skvělý scénář napsal britský scenárista Peter Morgan. Film začíná v roce 1976 před mistrovstvím světa a hned v prvních okamžicích je jasné, že budeme svědky souboje nejen dvou aut, ale především dvou lidí, jejich charakterů.

Pak se vracíme o šest let zpátky k jejich prvnímu setkání a dál už jen v duchaplném i dramatickém vyprávění sledujeme vzestup jejich kariér a především je dva: snaživého, pragmatického a trochu nudného Laudu a bohéma, milovníka života a žen, hazardéra Hunta.

I ten, kdo vůbec nezná svět formule 1 a netuší nic o letitém soupeření, se bude bavit, protože střetnutí dvou rivalů jsou plná napětí a dramatu, jejich vztahy s krásnými ženami kypí emocemi. Všechno je přehledné, jasné, bez hluchých míst, která v podobných filmech tak často brzdí spád a nudí.

A když se Howard vydá se svými hrdiny na závod, je jeho režie naprosto bezchybná a nevídaně působivá: obraz, zvuk a střih se spojují do dynamiky, která dostává diváky na dráhu, a jen jedno zůstává otevřené: zda přát vítězství jednomu, nebo druhému. Což je skutečně mistrovské pojetí, neboť nastolená otázka, zda Laudův nebo Huntův přístup k životu, jenž zahrnuje také, ale ne jenom svět formulí, zůstává filmem nezodpovězena a je na divácích, zda si vyberou, nebo ne.

Herecky film logicky stojí na dvou protagonistech a jsou to rovnocenní, vynikající partneři. Vděčnější, protože na pohled méně sympatickou roli má Daniel Brühl, jenž od časů, kdy okouzlil v německém filmu Good bye, Lenin, vyzrál v mistrovského herce.

Lauda v jeho podání je na začátku ve své zarputilosti trochu směšný rakouský debutant s germánským akcentem, postupně stále respektovanější jezdec a vítěz, jenž jen jedinkrát – právě v onom klíčovém šestasedmdesátém - stál na stupních pod Huntem. Výtečná maskérská práce, která jeho tvář velmi přirozeně „popálila“, jen doplňuje herecký výkon.

Vedle něj líbivější australský herec Chris Hemsworth podává v roli Jamese Hunta srovnatelně silný výkon, který nestaví jen na vnějším půvabu, ale svého bonvivána a riskéra hraje zevnitř a naplno.

Rivalové jsou filmem o dvou cestách zdaleka ne jen na dráze formulí 1, ale mnohem víc na dráze životní. Filmem, který nestaví do popředí hlubokomyslná moudra, ale klasickým stylem bez sebemenších objevností vypráví a baví. Přesto z něj moudrost a duchaplnost sálá.

Rivalové
USA, Německo, Velká Británie 2013, 123 min., režie: Ron Howard, hrají: Daniel Brühl, Chris Hemsworth, Olivia Wildeová a další.

Celkové hodnocení 90%