Hlavní obsah

RECENZE: Spectaculo Interesse otevřela Zlatovláska

Právo, Jiří P. Kříž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Po letech odsudků jen kvůli politické příslušnosti, a představitelé „nové“ doby kádrují neméně zavile, než mnohdy stále ještě titíž lidé činili za časů starých, objevujeme znovu třeba básníka Josefa Kainara. Nejprve v Praze V Dlouhé oslavili jeho všestrannost Kabaretem Kainar-Kainar, nyní pro ostravské Divadlo loutek našla Jana Pithartová Zlatovlásku.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Zlatovláska výtvarnice Kláry Fonové s loutkovodičkou

Článek

Kainar ji napsal pro loutkáře, a režiséra Václava Klemense osvítil duch svatý, když ji nepředepsal živým hercům, nýbrž oslovil Kláru Fonovou, která ji scénou, kostýmy a loukami pro ně stvrdila.

Je proto jenom dobře, že se Zlatovláska po páteční premiéře stala v neděli zahajovacím představením mezinárodního festivalu Spectaculo Interese.

Poezie na jevišti

Pohádka je to veršovaná podle záznamu lidové vyprávěnky, jak ji pro časy vymezené Čechům v Evropě zapsal Karel Jaromír Erben. Drží se poměrně věrně předlohy, jenom ji Kainar zeměpisně ukotvil někam k Dunaji. Původně asi k jeho československé části.

Je důležité při návratu k autorovi nejlepších českých blues uchovat nadýchanost a čaromoc poezie. To se Klemensovi podařilo věrně, navíc se dokázal spojit také s hudebníkem, který atmosféru lehkonohého Kainarova veršování ještě umocnil: s Darkem Králem.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Zlatovláska výtvarnice Kláry Fonové je panna úplně vlevo.

Vlastně z té jemnosti a mírumilovnosti vystupuje jenom král, u kterého sloužil Jiřík, jenž po požití hadího masa také porozuměl zvířecí řeči. Ano, chápu; ztělesnění závisti, zloby a mocichtivosti. Proti ostatním loutkám zhruba v lidské velikosti nemusely ale ty negativní vlastnosti být naordinovány poněkud doslovně do panovníka velikosti Kyklopa.

Do ostatních postav se Fonová trefila. Jiřík vzal na sebe podobu upřímnosti a nezáludnosti, Zlatovláska krásy a její královský otec přísné moudrosti. Epizody, které posouvají děj, odehrávají se s loutkovými miniaturami. Rybí svět pod hladinou řeky je tajemný, mravenci jsou pilní, krkavci užiteční a muška po záchraně z pavoučí sítě vděčná.

Zase ta láska

Pithartová s Klemensem se způsobem práce výrazně odlišují od ostatních českých loutkářů. Jejich tvorba pro děti vybízí k přemýšlení, nebojí se hledat i filozofická témata a umí je tlumočit nejmladším věkovým kategoriím diváků.

Foto: Jiří P. Kříž

Loutky velké jako jejich lidé - to je ostravská Zlatovláska.

Ve Zlatovlásce možná víc než v jiných pohádkách vystupují z hlubin zapomnění klipové a povrchní současnosti hodnoty jako obětavost, solidarita, pospolitost, vítězství pravdy a lásky nad lží a nenávistí. Koho takové termíny dráždí, měl by se pohybovat výhradně na území politiky, a lidi vlastní nevyléčitelnou pitomostí neotravovat.

Celkové hodnocení: 75 %

Reklama

Výběr článků

Načítám