Hlavní obsah

Rychlé opravy problémových dětí neexistují, říká režisér snímku z Fresh Film Festu

Právo, Klára Kolářová

Mimořádně zajímavou sekcí Fresh Film Festu je ta soutěžní s názvem Fresh Generation. V ní své síly poměřují mladí tvůrci z celého světa. Jedním z nich je i Vincent Grashaw, který do Prahy přijel doprovodit svůj film Coldwater.

Foto: Archiv Fresh Film Fest

Vincent Grashaw

Článek

Snímek vypráví o dospívajícím problematickém Bradovi, který je uprostřed noci (se svolením svých rodičů) násilím odvlečen do nápravného zařízení, kde z něj mají vychovat „správného člověka“. Grashaw se o toto téma zajímá už od svých patnácti let.

„Sám jsem jako dítě nebyl problémový, ale chodil jsem do hokejového družstva, kde jsem měl plno kamarádů balancujících na hraně. Jednomu z nich se právě stalo něco podobného jako Bradovi. Dlouho jsem ho pak neviděl. Potkal jsem ho až před pár lety, náhodou, ale byl z něj úplně jiný člověk. Zlomený, bez humoru. Nebyl to už ten zábavný, přátelský kluk, kterého jsem znával.“

Foto: Archiv Fresh Film Fest

Záběr z filmu Coldwater

Režisér na scénáři pracoval skoro deset let, příběh se proměňoval a temněl. Čím víc se Grashaw nořil do tématu, tím víc v něm rostl vztek z celého nápadu „rychlé opravy problémového dítěte“.

„Žijeme ve zvláštní době. Lidé si přejí rychlá řešení. Máte depresi, nefunkční vztah nebo divoké dítě? Spolkněte pilulku, zaplaťte si terapeuta, pošlete potomka na převýchovu a všechno bude fajn. Jenže není. Proces změny je dlouhý a složitý, lidé si to ale nechtějí připustit a namísto toho dál zkoušejí nové a nové cesty slibující nápravu za pár měsíců.“

V Americe se podle Grashawa v byznysu převýchov točí velké peníze. V minulosti se s vedoucími podobných zařízení vedly mnohé soudní spory, ale většina obvinění byla nakonec stažena. Ve filmu se objeví několik inspirací skutečnými neštěstími – třeba úmrtí chlapce, který odmítal během rozcvičky dál běžet, ale jeho „vychovatelé“ jej nutili k dalšímu výkonu s tím, že si jen vymýšlí.

Nejde jen o útrpné snášení násilí

Grashaw se však spolu se svým spoluscenáristou Markem Penneym rozhodli přiřknout chovancům poněkud aktivnější úlohu než jen útrpné snášení násilí.

„To je zajímavý moment – chovanců je vždy víc než chovatelů, ale spíš než fyzická převaha je tady důležitější ta psychická. Autorita je obrovská a člověk s vymytým mozkem nezvládá uvažovat racionálně. Po premiéře filmu jsem dostal e-mail od kluka, který si prošel něčím podobným jako můj hrdina. Psal: Doteď mě to nenapadlo, ale proč jsme něco neudělali? Nechali jsme se šikanovat, i když jsme měli převahu.“

Co se týče pravděpodobnosti nějakého typu vzpoury, má Grashaw jasno. „Je jen málo popsaných případů, ale dojít by k tomu mohlo. Záleží na kombinaci lidí, kteří spolu pobývají. Důležité je i načasování a náhoda.“

Chvályhodným prvkem snímku je mimo jiné také postava vedoucího zařízení Coldwater – vysloužilého námořního plukovníka.

„Jeho charakter jsme měnili za pět minut dvanáct. Herec, který postavu ztvárnil, měl spoustu skvělých nápadů a hodně ji polidštil, takže nakonec z něj není takový hajzl jako ve scénáři. To celku hodně prospělo. Navíc už během natáčení a ve střižně ještě víc jsem si začal uvědomovat, jak si jsou hlavní hrdina s plukovníkem podobní. Částečně zrcadlí jeden druhého.“

Možnost podívat se na Coldwater v rámci Fresh Film Festu budete mít ještě v neděli od 21.30 v kině Světozor.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám