Občas se objeví hodně zvláštní americký film, který vybočuje z obvyklého hollywoodského stylu, ale přitom mě zaujme. Například většina filmů Davida Cronenberga, TRUMAN SHOW nebo ZNAMENÍ. Tvůrci prostě vezmou klasické hollywoodské elementy a smontují je do něčeho nového, čímž vznikne přidaná hodnota. Do této kategorie nepatří například většina filmů Davida Lynche nebo HOLLYWOOD, HOLLYWOOD. To už pro mě vlastně ani nejsou filmy, ale experimenty, které nemají děj, pointu a (což je celkem spolehlivá definice) jejich celkové vyznění by se příliš nezměnilo, pokud byste náhodně zpřeházeli časovou posloupnost jejich scén. Ale nyní zpět k filmu s přidanou hodnotou, který má tento čtvrtek premiéru a jmenuje se OPILÍ LÁSKOU (PUNCH-DRUNK LOVE):

 Oficiální stránky Falconu o tomto filmu tvrdí: "Majitel malého podniku Barry Egan (Adam Sandler) je bratrem sedmi sester, díky kterým zůstal osamocen a neschopen navázat citový vztah. Když do jeho života vstoupí harmonium a tajemná žena (Emily Watson), jeho romantická cesta začíná..."

To je v podstatě pravda, ale stejně tak je pravda, že MATRIX je film o dobrodružstvích jednoho programátora. Teprve když to uvidíte na vlastní oči, dojde vám, že je to vlastně jinak a "M4Tr1X 0wnZ Jo0!".

Barry je totiž psychicky narušený. Trochu jako Forrest Gump. A hraje ho Adam Sandler. Ovšem film ani zdaleka není to, čemu se říká "Sandlerovská komedie". Komedie to možná je, ale je to diskutabilní. Možná je to dokonce romantická komedie (protože je o tom, jak si Sandler nakonec najde děvče), ale pokud se při ní budete smát, tak jinak, než se normálně v kině smějete, natož při filmech se Sandlerem.

Film režíroval Paul Thomas Anderson (HŘÍŠNÉ BOOGIE, MAGNOLIA)  a i když ho režíroval vemi netradičně (například uprostřed filmu najednou uvidíme několik desítek vteřin barevných skvrn, doprovázených hudbou), je to pořád film, který má děj a závěrečnou pointu. Ale můžete se svými kamarády dlouho debatovat, jaký pocit z toho všeho máte vlastně mít, jestli se máte stydět za to, ve kterých okamžicích jste se smáli a jestli to harmonium něco symbolizovalo, nebo tam bylo jenom proto, abyste si mysleli, že něco symbolizuje. Každopádně vám to doporučuji jako originální film se zajímavou myšlenkou, který přes to všechno není od Jarmusche. A skončil bych zajímavým citátem, ve kterém je tolik moudra, že ho raději uvedu v širším kontextu, t.j. ve formě včerejšího ICQ logu:

FUXOFT: Rad bych ti ukradl tu myslenku s budikem a slunecnima hodinama. Jak to presne bylo?
Baldachyn: V Opilí láskou asi nenajdete žádné filosofické poselství, je to hra s žánrem romantické komedie. Není to "pocta", jak se někteří kolegové domnívají. Pokud ovšem akci, v níž někdo rozebere budík a postaví z jeho součástí sluneční hodiny, neříkáte "pocta budíku". Mam to v recenzi na Punch-drunk love
FUXOFT: Ano, ja chci napsat, ze jsi mi to ukradl
FUXOFT: Protoze me to napadlo davno pred tebou
Baldachyn: jsi svine!
FUXOFT: Jo, to tam uz mam.
Baldachyn: ok

Jsem svině...

Ještě horší filmy, než jste doufali

Tak nějak zvláštně se to sešlo, že v těchto týdnech má premiéru hodně filmů a mezi nimi hodně opravdu špatných akčních filmů. Nejsem zastáncem teorie, že akční filmy musí mít dobré scénáře a obsahovat kvalitní herecké výkony, ale to, co jsem viděl v posledních měsících a týdnech, mě naplňuje značným zoufalstvím.

Nemám ani tak na mysli filmy jako JSEM AGENT nebo POLICAJTI NA BATERKY, které jsou natočené bez nápaditosti, jako podle kopíráku. I když by měly být vtipné, tak vtipné nejsou, ale aspoň si v nich užijete nějakých těch honiček, výbuchů a kaskadérských kousků. V poslední době se ale do našich kin dostávají kousky, na které bych se nedíval ani na videu nebo v televizi. Já je naštěstí vidím zdarma, ale nedokážu si představit, jak mohou působit na někoho, kdo za ně v multiplexu zaplatí 150 Kč...

HLADINA ADRENALINU je o tom, jak jugoslávský válečný zločinec pronásleduje na horách extrémní sportovce na lyžích a snowboardech. Problém je v tom, že ve filmu je asi 20 minut akčních scén a jinak NIC (vzhledem k tomu, že film má hodinu a půl, jde o zvláštní příklad relativity času). (Můj podrobnější rozbor zde, průměrné hodnocení kupodivu celých 40%)

NA POKRAJI SMRTI je nejnovější dobrodružství Stevena Seagala, jehož filmová kariéra je - obávám se - tímto filmem definitivně pohřbena. Hrát neuměl nikdy, teď už se neumí ani pohybovat. Běhá po vězení, občas někde něco vybouchne nebo někdo umře, aniž byste věděli proč. V jedné moc hezké recenzi na AICN o tomto filmu napsali, že je to "něco mezi SKÁLOU a kusem hovna". (Můj podrobnější rozbor zde, průměrné hodnocení 23%)

A tento týden TĚLO NA TĚLO: Antonio Banderas a Lucy Liuová jako tajní agenti, pátrající po miniaturním robotovi, který se obětem prohání v žilách a způsobí jim infarkt. Nejde o inteligenci scénáře, ale o to, že režisér vůbec neumí režírovat! Tedy, zřejmě umí režírovat reklamy, ale celovečerní filmy mu nejdou. Vůbec. Ani akční scény bez dialogů. A jmenuje se "Kaos". (Průměrné hodnocení 28%, rozbor kolegy Vosmíka v nejbližších dnech.)

Mám z toho dost deprese. Předtím se mi málokdy stávalo, že jsem byl ze špatných akčních filmů takto zhnusen. To už tolik stárnu (stárneme všichni, dokonce i železo stárne)? Nebo v posledních letech producenty baví svěřit několik desítek miliónů někomu, kdo neumí režírovat, aby zfilmoval scénář, který je idiotský?? Vím, že blbé akční filmy vznikaly vždycky, ale byly většinou laciné a šly přímo na video. Na těchhle kouscích studia prodělávají těžké peníze! Tak proč? OK, možná je to všechno nějaká komplikovaná strategie kvůli daním...

Premiéry týdne

Kromě filmů OPILÍ LÁSKOU a TĚLO NA TĚLO, o kterých už v tuto chvíli víte vše potřebné, má ve čtvrtek premiéru také horor KRUH (rozhodně doporučuji, viz minulý FFFILM), celkem slušné drama válečného zajatce TAK DALEKO, KAM MĚ NOHY DONESOU, česká pohádka ČERT VÍ PROČ (prý nic moc), eroticko-romantická záležitost SEKRETÁŘKA (prý fajn, pokud jste trochu na sado-maso) a konečně PŘEBER SI TO ZNOVU, prý nic-moc pokračování hezké komedie s DeNirem a Crystalem.

Ve zkratce...

David Hasselhoff a jeho manželka se mírně zranili, když se jejich Harley Davidson převrátil a odhodil je mimo silnici.

George Clooney se objevil v pořadu "Desert Island Discs", ve kterém si hosté vybírají jakou nahrávku by si s sebou vzali na opuštěný ostrov. V případě Clooneyho by to prý byla písnička Beatles "Lucy in the Sky With Diamonds", ovšem v legendárním historickém  podání Williama Shatnera! "Pomohlo by mi to dostat se z toho ostrova, protože kdybych tu písničku v jeho podání poslouchal, donutilo by mě to vydlabat si kánoi z vlastní nohy, abych se dostal pryč." Další podobně bombové nahrávky najdete zde nebo na albu "Spaced Out".

I mistr tesař se utne. Podívejte se, jak se utnul jeden australský časopis, když psal o David Wenhamovi a o druhém dílu PÁNA PRSTENŮ:

Na humoristickém serveru Someting Awful se objevila žertovná sekce plakátů neexistujících prequelů. Například před "APOCALYPSE NOW" by se mohla odehrávat "APOCALYPSE SOON" a před "101 DALMATINŮ" by se mohl odehrávat film "1 HÁRAJÍCÍ ČUBA". Nemluvě o "RESERVOIR PUPPIES" nebo "VOJÍN RYAN UVAŽUJE O VZRUŠUJÍĆÍ KARIÉŘE V ARMÁDĚ"... Všechno to najdete tady a bude vám to pochopitelně připadat tím vtipnější, čím víc filmů znáte a čím lépe umíte anglicky.

Genndy Tartakovsky, autor "Dexterovy laboratoře" nebo "Powerpuff Girls" natočí pro Cartoon Network sérii krátkých animovaných segmentů, odehrávajících se ve světě Star Wars mezi druhou a třetí epizodou. Podrobnější info a obrázek najdete tady.

Doktora Octopuse v novém SPIDER-MANOVI bude hrát Alfred Molina:

 Při natáčení HARRYHO POTTERA A VĚZNĚ Z AZKABANU jiskry z parní lokomotivy zapálily 100 akrů vřesoviště, které musely čtyři požární jednotky hasit 20 hodin. Jinak profesora Brumbála bude definitivně hrát Michael Gambon a titulního "vězně" Gary Oldman.