Dramatizace Nebezpečných vztahů Christophera Hamptona měla v londýnském West Endu od premiéry v roce 1985 dvě tisícovky repríz. Jejich filmovou adaptaci (1988) Stephena Frearse s Malkowichem, Closeovou a Pfeifferovou považuji stále za verzi, která předčila Vadimovy Nebezpečné známosti (1959) s Gerardem Philipem i Formanova Valmonta (1988) s Firthem a Beningovou.

Valmont se Šíleným profesorem

Přiznám se, že bližší jsou mé duši inscenace a filmy, které čerpají z osvícenských konvencí odvážného rousseauovsko-libertinského de Laclosova díla (Frears, Forman) než jeho modernistické aktualizace (Vadim). Kaločova inscenace je ale jejich nápaditou kombinací, naplněnou bělostnou scénou a kostýmy Jany Zbořilové. Dráždivost a provokativnost příběhu zvýrazňují kontrastní černé a rudé prvky a znamenitá dramaturgicko-režijní úprava textu.

Kaločově invenci připisuji inscenační rámec jakéhosi psychiatrického výzkumu egoistického naplňování milostných tužeb proměňovaných ve vypočítavé dobývání, a nakonec doslova ve válku pohlaví. Prvním krokem k úspěchu je průvodcovství Šíleného profesora, dramaturga ND, autora hudby k inscenaci, na scéně nikoli nezkušeného, a tentokrát roztomile profesorsky popleteného Martina Dohnala.

Slavíková nemá padáka

Těmi dalšími jsou Zuzana Slavíková (a vynikající Marika Procházková) v roli ve válce úspěšnější Markýzy de Merteuil. Škoda jen, že Slavíkovou pomalu stíhá osud bavičů a vůdců televizních soutěží. Z jejích replik slyšíme její: Nejslabší, máte padáka. I tak je její jevištní projev famózní. Protivníky jsou Martin Stránský a Petr Halberstadt (Valmont). Plzeňák Stránský je pro Brno velkým objevem. Dostatečně mužný, herecky zkušený - mohl by zaplnit jednu z citelných mezer v hereckém souboru.

Proměna brněnské činohry ND pokračuje. Hledání je patrnější na Malé scéně, ale proniká i na velké jeviště. Až přijdete na Nebezpečné vztahy, připomeňte si mé konstatování u víc než slibných výkonů Eriky Stárkové (Cecilie), Jany Štvrtecké (de Tourvel), Terezy Grygarové (Emilie), Ondřeje Nováka (rytíř Danceny)... Jana Hlaváčková (de Volanges) a Eva Matalová (de Rosemonde), ty jsou věčné.

Národní divadlo Brno - Christopher Hampton, Choderlos de Laclos: Nebezpečné vztahy.

Režie Zdeněk Kaloč, dramaturgie Marek Pivovar, scéna a kostýmy Jana Zbořilová, hudba Martin Dohnal, šerm Libor Olšan.