Hlavní obsah

Lemův Futurologický kongres zahájil největší asijský festival žánrového filmu

Novinky, Alex Švamberk (Soul)
Soul

Asijskou premiérou celovečerního animovaného filmu The Congress izraelského režiséra Ariho Folmana začal v pátek 17. ročník Pučchonského mezinárodního festivalu fantastického filmu PiFan. Jde o největší asijský žánrový festival zaměřený nejen na fantastiku.

Foto: Alex Švamberk, Novinky

Jednu z cen za přínos korejskému filmu přebral nejznámější současný korejský herec I Bjong-hon (Lee Byung-han) známý z amerického sci-fi filmu G.I. Joe.

Článek

Předlohou zahajovacího snímku v mezinárodní koprodukci je i u nás dobře známá novela Futurologický kongres polského autora science fiction Stanislawa Lema. Po více než čtyřiceti letech se toto klíčové dílo světové fantastiky dočkalo svého prvního filmového zpracování. Jeho režisér Ari Folman se proslavil protiválečným snímkem Valčík s Bašírem, který byl uveden v Cannes a hrál se i v našich kinech. [celá zpráva]

Festival se koná tradičně v téměř miliónovém průmyslovém městě Pučchon, které je součástí třiadvacetimiliónové aglomerace jihokorejského hlavního města Soulu. Je to dobrá volba, industriální Pučchon s neony ozářenými hlavními ulicemi a potemnělými zákoutími jako by z oka vypadl světu z kultovního snímku Blade Runner s jeho věčným vzdušným oparem a smogem.

Foto: Alex Švamberk, Novinky

Zahájení festivalu PiFan

Snímky v tomto duchu představuje sekce Městské legendy: Temná stránka města (Urban Cult: Dark Side of the City), jejíž součástí je ikonický Útěk z New Yorku (1981) Johna Carpentera i u nás mnohem méně známé drama z válek newyorkských gangů The Warriors (1979) Waltera Hilla.

Jihokorejští diváci, ale také početná skupina cizinců se dále mohou těšit na retrospektivu fantastických filmů francouzsko-chilského režiséra a scenáristy Alejandra Jodorowského prezentovanou pod názvem Básník bizarnosti, ale také na tradiční představení historických jihokorejských a dalších asijských žánrových filmů, které se jen zřídka dostávají k evropským divákům.

Také hlavní soutěž Puchon Choice je letos plná asijských filmů. Letošní ročník PiFanu má speciální sekci věnovanou filipínské kinematografii, bohužel ale chybí české filmy.

Plakát zvoucí na festival PiFan

„Letos tu sice po pěti letech české filmy nenajdeme, ale naše tradiční spolupráce s tímto festivalem bude pokračovat opět v příštím roce,“ řekl autor Encyklopedie literatury science fiction a porotce hlavní pučchonské soutěže v roce 2011 Jaroslav Olša jr., který je českým velvyslancem v Soulu.

Filmový expert Pak Čin, který už řadu let vede programovou sekci PiFanu, ocenil loňskou velkou retrospektivu české animace i předchozí prezentace české kinematografie a poznamenal, že „doufá v další výrazné představení českých filmů v letech 2014 nebo 2015“.

V roce 2012 byla naše kinematografie zastoupena reprezentativní historickou prezentací české fantastické animace od 40. let, takže korejští diváci mohli vidět Trnkovu Kybernetickou babičku i pozapomenutý první poválečný fantastický film Pérák a SS nebo Zprávu o stavu civilizace Vladimíra Jiránka.

Nechyběly ani dnes už kultovní krátké filmy, jako jsou Krabi Václava Mergla a Zaniklý svět rukavic Jiřího Bárty.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám