Autor jímavého příběhu o věkově nerovném vztahu staví na hlavu záplavu literárních historek, v nichž poslintávající starci loví zajíčky - a ti zase je, zejména bohatší, v předtuše brzkého vdovského dědictví. Higginsovo myšlení je modernější, "nemačovské": Proč by nemohl rozkvést nádherný cit v opačném gardu - starší partnerka, mladší partner?!

Září oči Vysloužilové

Romancí o konvencím a maloměšťáctví se vymykajících blížencích oslavil krásu života. Zpočátku Harolda a Maude spojila obliba myšlenek na sebevraždu a na záhrobí. Potom v nich čistě a neskandálně oživla chuť být spolu - i když to sblížení každý až do konce vnímá po svém... Téma je málem univerzální. Svědčí o tom úspěch Higginsova románu i filmu, který natočil Hal Ashly. Hru úspěšně uváděly desítky věhlasných světových scén...

Nepochybuji, že Harold a Maude bude úspěšná i na severu Moravy, zvláště, když titulní postavu přesvědčivě ztvárnila Šumperku už pětatřicet let věrná Jaroslava Vysloužilová. Její Maude vstupuje na scénu jako podivínská ženština, ale vzápětí si bezprostředností, vitalitou, smyslem pro absurdnosti i kouzla nechtěného dobývá srdce nejenom Harolda.

Nevyrovnané výkony

Její protějšek Zdeněk Stejskal zůstal trochu na povrchu. Herecky neustál vztah, kterému on sám nejspíš moc nevěří. Podobný odstup od role je patrný také na Olze Kaštické (paní Chasenová) nebo na Vladimíru T. Gottwaldovi (doktor Mathews), zatímco přípustný s ohledem na charakter rolí je snad jen u trojice dívek na inzerát (Markéta Heidenreichová, Hana Mathauserová, Bohdana Pavlíková) nebo u policejního inspektora Bernarda (Petr Komínek). Oním nezlomným duchem hry je ale naštěstí Maude.

Divadlo Šumperk - Colin Higgins: Harold a Maude. Přeložil Alexandr Jerie. Režie Jaromír Janeček, dramaturgie Marie Procházková, scéna a kostýmy Jarmila Křížková, hudba Petr Rezek.