Článek
Jmenuje se Zrození génia, s podtitulem Giovanni Pisano a Toskánsko mezi gotikou a renesancí. Jako v předchozích dílech ediční řady Stavitelé katedrál se i tentokrát Kováčovi jako málokomu před ním podařilo setřít příkré hranice dělící vědeckou sféru od sféry popularizačně-naučné literatury a vytvořit velkorysé dílo, vyznačující se odbornou náročností i neobvyklou poutavostí.
Vtáhne odborníky i běžné čtenáře do závratného víru poznatků a spojitostí podaných sugestivním způsobem a v širokých souvislostech sociálně-politického, duchovně-společenského i náboženského života.
Nosným a nejobsáhlejším jádrem knihy je Kováčova vlastní studie k danému tématu. S hlubokou znalostí archívních pramenů, erudovaným přehledem dobové i nejnovější literatury i přímým vizuálně-fyzickým kontaktem s památkami při opakovaných cestách do Itálie proniká do duchovní podstaty i smyslu tvůrčího počinu toskánského umění na přelomu 13. a 14. století a podává fascinující i mnohostranný obraz výjimečného uměleckého génia sochaře Giovanniho Pisana i jeho souputníků.
Základní téma je čtenářům ozřejměno z různých úhlů pohledu, protože Kováčovu stať doplňují překlady dobových dokumentů i antologie studií na dané téma od renomovaných světových historiků umění. Knihu navíc otevírá inspirativní a duchovně povznášející úvaha o díle Pisana z pera klasika evropské moderny - sochaře Henryho Moora.
Zrození génia v českém překladu nabízí i přehled dějin umění sepsaný sochařem Lorenzem Ghibertim v polovině patnáctého století a přináší vzácné svědectví jednoho z otců renesance o tom, do jaké míry si byli sami vědomi zásadního významu pisanovské a giottovské doby pro nastolení vlastní, už vskutku renesanční epochy.
Hodnotu Kováčovy publikace umocňuje i autorův kvalitní soubor barevných reprodukcí mezi jednotlivými kapitolami, které obohacují a dokreslují nezvykle konkrétně a detailně hodnoty uměleckých děl nastíněné v textu.