Článek
S Českou filharmonií v programu nazvaném Pocta Václavu Talichovi uvede předehru Karneval Antonína Dvořáka, Serenádu pro smyčce Es dur Josefa Suka a Svěcení jara Igora Stravinského. 68. ročník festivalu tak zakončí dirigent, který často s našimi orchestry spolupracuje a má k české hudbě velký vztah.
„Beru to jako velkou poctu pro mne, že mohu dirigovat na tomto festivalu s Českou filharmonií a právě na koncertě uctívajícím památku Václava Talicha a pracovat v sálech jako Rudolfinum a Smetanova síň,“ uvedl ve čtvrtek na setkání s novináři před koncertem. „Talichova návštěva v Rusku ve 30. letech je součástí naších hudebních dějin a již třetí či čtvrtá generace ruských muzikantů z ní vychází při intepretaci české hudby,“ pokračoval.
„Dalším zdrojem našeho obdivného vztahu byly nahrávky Supraphonu v době SSSR, které byly velice ceněné a rádi jsme je kupovali,“ vysvětloval Sinajskij. Takto se seznámil s prací dirigenta Karla Ančerla, jehož nahrávku Stravinského Svěcení jara s ČF považuje za nejlepší z osmdesáti, co slyšel.
Šéfdirigent Velkého divadla
V současnosti je Sinajskij hudebním ředitelem a šéfdirigentem Velkého divadla v Moskvě, často pracoval i v zahraničí (Velká Británie, Švédsko), je vynikajícím interpretem skladeb Šostakoviče a Mahlera, v opeře ruské klasiky.
„Velké divadlo těžilo také hodně z práce vašeho dirigenta Zdeňka Chalabaly, který tam působil v 50. letech,“ dodal. Na otázku Práva o přijímání díla Igora Stravinského v Rusku zmínil velký podíl návštěvy Stravinského v SSSR v roce 1962.
„Stravinskij tehdy v Moskvě natočil Svěcení jara, a založil tak určitou tradici v ruském přijímání děl tohoto skladatele, který z Ruska pocházel. Z dirigentů to byli hlavně Gennadij Rožděstvenskij a Jevgenij Světlanov, nejvíce se u nás hrají jeho baletní díla jako Petruška, Svěcení jara, Pták Ohnivák. Letos k 100 letům od premiéry Svěcení jara byl dokonce v Rusku festival, na kterém několik souborů předvedlo různé podoby baletu, jenž při premiéře v Paříži tehdy vyvolal takový skandál,“ odpověděl Právu Sinajskij.