Diváka čeká pořádný nářez, který je situován do historie, do období čínské dynastie Ming. Kostru příběhu sice tvoří klasická pohádka, o tom, jak je láska proradná, jak si s člověkem zahrává. Jak někdy k sobě svede ty urozené s neurozenými, bohaté a jaké to následně přináší potíže a úlety. Ale jenom o to tady nejde.

Mladá princezna Weshuang utíká v přestrojení za muže z císařského paláce, kde se jí palácový život už zajídá. Na ulici se setká s tulákem a rabiánem Li Yilongem, jemuž se také pro jeho násilnost a bojové dovednosti říká Král Tyran. Ale Li Yilong je jinak dobrota sama, naletí na její převlek a rozhodne se, že tenhle nový známý by byl ideálním manželem pro jeho sestru Phoenix, jež zůstala na ocet. Navíc ani Král Tyran nemůže popřít, že jej neznámý cizinec (princezna) přitahuje, až mu v jeho blízkosti buší srdce. A to ještě z paláce uteče i bratr mladé princezny, který se zakouká do Tyranovy sestry.

Autoři vrství groteskní zmatky, převleky i bláznivá nedorozumění a nakonec pořádnou zálivku melodramatu. K tomu ještě historii, exotickou poezii čínských zpěvů, barev, obleků a citací z legend - včetně té o růžovém stromě. To nejzajímavější je ale převrácení role ženy v muže, které snad naznačuje, že moudrý vládce by nejenom měl vyzkoušet, jaké to je být chudý a žít jednou na zkoušku s lidem, jak se říká v pohádkách. Ale někdy by se měl obléct i do šatů druhého pohlaví - to staré pohádkové babičky asi netušily. Jak vidno, celý film je hlavně ironický, ať už vůči pohádkám, mýtům anebo "odyseám" na nichž stojí pozdější civilizace, království nebo jenom legendy.

Samotný Jeff Lau trpí přebytkem nápadů a v každé situaci se snaží být vtipný. Nelze zastřít, že některé fóry jsou laciné a vděčné: příkladem je pomalá a natvrdlá babička, hloupí pomocníci a hlavně nadsazené bojové scény. Ale co není laciné, je šílené, svěží a skutečně odzbrojující. A tak jednou hrdina pluje po poli a jindy nabírá sílu k boji z vilného dívčího pohledu. Celý film jinak provází euforické teenagerovské jásání, které se stále vrací jako někde v reklamě na kečup nebo na novou limonádu. Autoři míchají všechno a jakkoliv. Vysoké i nízké, staré i nové, včetně moderní obrazové a klipové videokultury. To je něco, co k hongkongskému filmu 90. let také patří, ať už u estéta Wang Kar-waie (Chungking express) nebo u Johna Woo. A zde je tato mozaika uhnětena v podobě jakési romantické frašky nebo fraškovité romance. Nebo pohádky? To asi záleží na každém, jak tenhle film bude nakonec vnímat, protože se může chápat různým způsobem. Třeba jen tím, že se divák dojme nad další láskou, která se objeví (a proteče) na filmovém plátně.

Čínská Odysea, Hong kong (2002), 105 min.

Režie a scénář: Jeff Lau, kamera: Ngor Chi-kwan, hrají: Tony Leung Chiu-wai, Faye Wong, Vicky Zhao Wei, Chang Chen.