Paradoxně je to právě nihilisticky založený vzdělanec v humanitních vědách, který se rozhodl spáchat sebevraždu, a protivníkem se mu stává muž, který našel pevný základ své existence ve víře v Boha. A diskutují. „Neseme odpovědnost jen za sebe, nebo i za někoho dalšího?“ ptá se Bílý plný rozpaků. A přiznává si, že „západní civilizace“ nakonec zmizela v kouři komína v Dachau a on byl tak zaslepený, že to neviděl. Člověk začal likvidovat člověka v normálním průmyslovém procesu. Je to opravdu „normální“?

V diskusi zní řada otázek, na které si musí odpovědět každý čtenář sám. I pomoc musíme hledat na konci své vlastní pravé nebo levé ruky.

Druhého můžeme vyslechnout a někdy je to maximum, co pro něj můžeme udělat. Jistěže má věřící situaci jednodušší, dogma pomáhá vytěsnit nepříjemné otázky, učinit a přijmout pokání. Nevěřící může mít zase někdy pocit, že musí „rozplést“ problémy celého světa.

McCarthyho román oslovil herce a režiséra Tommyho Lee Jonese, který se v roce 2011 rozhodl pro HBO podle něj natočit televizní hru. Jako partnera si vybral Samuela L. Jacksona. Kritika ocenila jak román, tak i televizní hru jako disputaci nabitou symbolickými významy, ve které jako by se střetávali Tomáš Akvinský se Samuelem Beckettem, katolický filozof a teolog a protestantský mistr absurdního dramatu.

I v tomto zdánlivě nesrovnatelném partnerství tkví McCarthyho schopnost spojit pomyslně nespojitelné. Život není ani jednoznačně černý, natož bílý. Jistě někomu může připadat, že je spíš šedivý, ale to je už McCarthyho provokativní polemika dvou rozdílných mužů i osudů.

Celkové hodnocení 85 %