Hlavní obsah

Tenkrát se v Los Angeles hodně střílelo

Právo, Věra Míšková

Kombinace gangsterky a retrofilmu je vždycky vděčná i přesto, že každý filmař, který se do ní pouští, musí jaksi předem tušit, že tříoscarového Coppolova Kmotra velmi pravděpodobně nepřekoná.

Foto: Foto Warnerbros

Sean Penn jako Mickey Cohen se s nepřáteli nemaže.

Článek

Režisér Ruben Fleischer se o to při natáčení filmu Gangster Squad – Lovci mafie po pravdě řečeno ani nesnažil. Vsadil především na atmosféru Los Angeles počátku padesátých let a na dobové rekvizity, k nimž pistole a samopaly patří stejně jako cigareta v koutku tvrdě sevřených úst. Nicméně úvodní titulek diváky ujistí, že film je natočen podle skutečnosti, čímž předem padají všechny námitky typu „to snad není možné“. A že by jich za celý film bylo!

Naštěstí se ale velmi rychle rozjíždí stará dobrá hra na sedm statečných, kteří si to rozdají s vládcem losangeleského podsvětí Mickeym Cohenem v podání Seana Penna. A protože má ta hra zejména v první půli docela svižné tempo, člověk na případné námitky, které by se navzdory úvodním titulkům vloudily, vcelku snadno zapomene.

Mickey Cohen má pod palcem nejen obchod s drogami, prostitucí a alkoholem, ale také drtivou většinu policistů i soudců, takže se jeho impérium utěšeně rozrůstá. Aktuálně se Micky chystá na velký zábor zisků ze všech sázek v dalekém okolí. Telegrafní dráty už má pod kontrolou…. A servítky si v prosazování svého rozhodně nebere.

Foto: Warner

Svůdná Emma Stoneová

Zdá se, že město andělů se stane jeho městem. Což se přece jen leckomu nelíbí. První z oněch statečných je policejní náčelník, který povolá do zbraně seržanta Johna O’Maru (hraje ho Josh Brolin), jenž se po návratu z války zatím marně snaží žít bez boje, a uloží mu zničit Cohena všemi prostředky – ovšem naprosto tajně.

John dá dohromady, jak zákon žánru káže, pořádnou partu, v níž každý umí něco, a společně se pustí do díla, které si vyžádá hodně statečnosti, munice a litry kečupu, protože mrtvolami se tu opravdu nešetří.

Scénář napsal Will Beal podle série novinových článků Paula Liebermana (ten vydal i stejnojmennou knihu, která u nás vychází zároveň s filmem) a vzal to podle všech osvědčených receptů. Děj filmu je díky tomu hodně předvídatelný, ale divák se pořád ještě může dohadovat, kdo z těch statečných přežije a kdo padne za oběť pravidlu, že nějaké ty ztráty musí být i na straně dobra. Dobro a zlo jsou přitom až westernově oddělené, žádná pochybnost o záměrech toho či onoho nepřipadá v úvahu. Navíc ovšem přidal Beal místy trochu humoru a to se hodně počítá.

Sean Penn je výborný herec, ale jako hlavní padouch má snad až příliš složitou masku bídáka, takže občas působí poněkud komicky. Josh Brolin přesně splnil zadání čestného a ke všemu odhodlaného policajta, který svou práci musí dokončit, i když tím ohrozí rodinu, a jeho hlavní parťák v boji Ryan Gosling je hezoun, kterému žádná neodolá.

Nejzdařilejší je ale nicméně v celém filmu již zmíněné retro. Atmosféra přelomu čtyřicátých a padesátých let se vším, co k ní zejména v tomto koutě světa patří: od snů stovek děvčat, přijíždějících za září filmových lamp, až po temnější světla barů a zákoutí, kde se dá heroin koupit stejně snadno jako kulka do těla.

Celkové hodnocení 70 %

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám