Osmadvacetiletý Štěpán Hulík napsal precizní scénář, v němž vystavěl drama jednotlivců i celé společnosti v době bezprostředně následující po sebeupálení Jana Palacha v lednu 1969. Hlavní postavou je advokátka Dagmar Burešová, která zastupovala Palachovu matku a bratra v soudu s poslancem Vilémem Novým, který Janův čin veřejně zlehčil a tím pošpinil.

Realizaci látky přijala Polka Agnieszka Hollandová, zkušená režisérka, třikrát nominovaná na Oscara. Ve výsledku je zřejmé, že spojení pohledu mladého scenáristy, který hledá odpovědi na otázky morálky, cti a smyslu obětí v historii svého národa, a cizinky, která jako studentka pražské FAMU tyto události prožila, bylo nesmírně šťastné.

Dokonalé je vyjádření společenské atmosféry: na jedné straně nemožnost pochopit oběť nejvyšší tam, kde se zdá, že nelze než rezignovat, na straně druhé prudká potřeba vyslyšet Palachovu výzvu a přinést snad i vlastní oběti. Pak znejistění a nakonec až příliš rychlá rezignace. Ještě nikdy nebyl proces takzvané normalizace vystižen působivěji.

Skvělé herecké výkony

Dagmar Burešová ve vynikajícím podání slovenské herečky Tatiany Pauhofové je inteligentní právnička, která dobře ví, že jde o předem prohraný boj. Ale protože je také žena a matka, neoslyší potřebu Libuše Palachové očistit synovu čest. Po prvotním - logicky jasném - odmítnutí boj přijímá. Ten vlastní, který svedla sama se sebou doma, tím vyhrává. Na rozdíl od jiných, kteří se v zájmu svém či svých dětí vzdali – a mnozí padli až na dno.

Většina postav má zázemí, motivace jednání, vývoj. A herci i díky tomu podali skvělé výkony. Velkým objevem je Petr Stach jako Jiří Palach, výtečná je Jaroslava Pokorná v roli jeho matky, Tatiana Medvecká jako lékařka, Vojta Kotek jako studentský vůdce. Ivan Trojan hraje vyšetřovatele Veřejné bezpečnosti – a člověk má pocit, že přesně tak by se choval jeho kapitán Hakl z Ondříčkova filmu Ve stínu, kdyby přežil.

Bohužel jistá schematičnost několika zejména záporných postav (důstojník StB v podání Igora Bareše či Nového právník David Novotný) vedle toho víc vynikne, což je škoda. Na kvalitách díla však neubírá to podstatné, a tím je přesah místa i doby: o otázkách morálky a cti je všude a vždy proč přemýšlet i konat.

Celkové hodnocení: 85 %