Po pravdě řečeno, výsledek je nesrovnatelný. V Olomouci příběh realizovaný Matějem T. Růžičkou z ubitého brněnského Divadla v 7 a půl ve stejně pro změnu olomouckou radnicí jen mrzkými almužnami ubíjeném souboru, jehož první generace v Brně (Morava je malá) září - také šizená - jako Buranteatr.

Opravdovost citu

Ve stabilnější Ostravě krutě romantické téma z Větrné hůrky čili z bouřlivých výšin nastudovali v jednom z nejlepších českých divadel současnosti. Omezování kultury neúnosným finančním přiškrcováním, neumožňujícím mladým divadlům volněji vydechnout ani v Tramtárii, to je ovšem námět na samostatnou úvahu.

Růžička s Vladislavem Kracíkem stáli před klíčovou otázkou: jak rozměrný román ztenčit do půl druhé hodinky ve stísněném prostoru sálku v prvním poschodí budovy v Hynaisově ulici s dominantou sousední Billy. Podařilo se vystihnout s jedinečnou režijní invencí klíčové okamžiky trudného dětství Jany a ještě obtížnějšího sbližování s Edwardem Rochesterem. Nerovný vztah, to je klíčový vzdor sester Brontëových, vymezujících vlastní zkušenost proti společenským normám éry královny Viktorie. Ústřední téma jejich románů a novel.

A velké rozpětí citu: od lásky a blíženectví až k pohrdání a nenávisti. V síle překonané snad jen cestou Elisabeth Bennetové v Pýše a předsudku Jane Austenové... To všechno řešila s režisérem také scénografka Natálie Pelcová, která při změnách prostředí ztížila hercům pohyb miniopičí dráhou v bezprostředním kontaktu s diváky.

Mladí Tramtarii fandí

À propos: Tramtarie nedisponuje hereckým výkvětem jako Bezruči nebo Buranteatr. Sází na mladé, málo známé herce. Že by právě proto v Brně, Ostravě, natož pak v Praze netušili, že nějaká Tramtarie existuje?

Gabriela Veselá v titulní roli je zosobněním nevinnosti, opravdovosti citu, morální převahy. A Edward ve výkonu Vojtěcha Johaníka - totéž v mužském provedení. Generační vrstevníci Tramtarie o svém divadle vědí a fandí mu. Navštěvují je víc než Moravské divadlo. A to je zase škoda, protože tam se zrovna hraje moc dobré divadlo.

Divadlo Tramtarie Olomouc - Charlotte Brontëová, Matěj T. Růžička: Jana Eyrová. Scénář a režie Matěj T. Růžička, úprava textu Vladislav Kracík, scéna Natálie Pelcová, kostýmy Kristina Ketmanová, Natálie Pelcová, výběr hudby Tereza Koláčková. Premiéra 15. září, psáno z reprízy 21. listopadu 2012.

Celkové hodnocení 70%