Všechny dosavadní Andersonovy filmy (Magnolia, Opilí láskou, Až na krev) mají velkou sílu výpovědi o zvoleném tématu, dotýkají se hluboce citových, rodinných i společenských vazeb. Vesměs jsou výtečně vystavěné i režírované, stačí si jen připomenout výkon Daniela Day-Lewise ve filmu Až na krev, aby bylo zřejmé, že právě herce si tento režisér vybírá nejen výborné, ale vždy přesné pro danou roli.

Film Mistr ale může být proti jeho předchozím snímkům podstatně obtížněji stravitelný i pro diváky, kteří si jindy s Andersonem rozumějí. Jeho rozsáhlá až mystická úvaha o proměnách duše, o manipulaci s vědomím vyžaduje velkou dávku vstřícnosti.

Trauma z války

Děj je situován do poválečné Ameriky, do doby, která byla v důsledku válečných traumat a z nich plynoucích neuróz a psychóz i hledání hlubšího smyslu života nesmírně úrodnou půdou pro vznik řady učení, hnutí i náboženství. Mezi těmi, kdo se vrátili z války vykořenění, poznamenaní, je i námořník Freddie (naprosto přesvědčivý Joaquin Phoenix), muž zmítaný nejistotou nebo spíše nemožností zakotvit v poválečném světě, najít sám sebe a vazby k okolí.

Nejspíš by skončil svůj život v blázinci, jímž jako mnozí jiní prošel, kdyby shodou okolností nepotkal Dodda Lancastera (skvělý Philip Seymour Hoffman). Dodd je člověk s ohromným charismatem, což je základní podmínkou toho, aby získával lidi pro své vlastní učení, svůj Zdroj. Je totiž přesvědčen, že odhalil způsob, jak může lidstvo překonat ty nejtemnější síly, které ho ovládají a které vedou ke smrti ve válkách a v utrpení.

Následná Freddieho cesta ke Zdroji je plná zvratů, obrovských nadějí, ale i pádů, sebedestrukce, vášní. Je ale především velkým střetnutím těchto dvou naprosto odlišných osobností, které to k sobě přitahuje v touze po vzájemném ovlivnění a zase oddaluje nemožností sdílení téhož. Jejich vztah je naplněný emocemi odkrývanými až na dřeň, rebelstvím i úctou, soubojem dvou silných vůlí.

Dodd Lancaster má údajně řadu shodných znaků se zakladatelem scientologické církve L. Ronem Hubbardem, jehož dílo bylo podle Andersonových slov jedním ze zdrojů, z nichž vycházel při psaní scénáře. Nebylo ovšem zdrojem jediným. Jeho filmový Zdroj není žádnou konkrétně existující komunitou nebo církví, je to jakási náhradní rodina, komunita, kam se lidé v tísnivých životních situacích uchylují.

A možná právě proto, že se v souvislosti s Mistrem o scientologické církvi hodně mluví, ale ve skutečnosti to není film o jejím zakladateli, je snímek obtížně stravitelný.
Nemá konkrétní vazbu na realitu, přitom člověk jako by ji pořád cítil někde za dveřmi. Je tušená, ale nejasná. Mistr je tedy dílem, jehož kvality na první pohled vidíme v hereckých výkonech (výborná je i Amy Adamsová v roli Doddovy manželky) i v nádherných záběrech, a přinejmenším cítíme v hloubi filmu. Nicméně bude víc než jindy záležet na každém konkrétním divákovi, nakolik se podstatě filmu dokáže přiblížit.

Celkové hodnocení 75 %