Dvouhodinový snímek, který Gibson natočil za vlastních 30 miliónů dolarů, se ve středu představil tuzemským novinářům. Ti se mohli po projekci zúčastnit ještě diskuse se zástupci církví. Soudě podle prvních reakcí, v Česku zdravotní kolapsy příliš nehrozí.

Podle Tomáše Halíka je film poplatný době

"Můj celkový dojem z filmu je spíš negativní, i když ne zcela. Snímek dlouho balancuje na okraji kýče, až k závěru do něj spadne," řekl profesor religionistiky Tomáš Halík.

Dodal, že každé filmové zpracování evangelia je kázáním, které tvoří most mezi základním příběhem Ježíše Nazaretského a konkrétní dobou. "Gibsonův film vstupuje do doby, která si libuje v násilí. Je ho plný zábavní průmysl i politika. Také v tomto filmu lze pozorovat jisté sadomasochistické prvky - evangelia jsou při líčení ukřižování mnohem diskrétnější. Nejde sice o propagaci násilí, ale fascinace velikostí Ježíšova utrpení může u diváků vyvolat jisté zkreslení ve vnímání jeho poselství."

Film, obsahující mnohaminutové záběry bičování, bití a nakonec detailního přibíjení Ježíše na kříž, naopak nepřipadal příliš brutální některým dalším účastníkům diskuse. "Záleží na tom, komu co vadí. Mně nevadí, když havran někomu klove oči, pokud je nebude klovat mně," řekl  Martin Čejka z časopisu Katolická revue.

Ještě větší brutalitu očekávali ve filmu otec Romuald, zastupující dominikánský řád i jediná žena mezi diskutujícími Iva Reilová z Mezinárodního katolického reportu. "Myslím, že realita kříže byla ještě brutálnější," řekl otec Romuald. Film ocenil jako další z kulturně náboženských pokusů "zobrazit reálnou událost, jíž je ukřižování, smrt a zmrtvýchvstání Krista."

Film není antisemitský

K antisemitismu, z něhož někteří kritici Gibsonův film obviňují, Halík řekl: "Je třeba odlišit antisemitismus jakožto nenávist k židům z rasových důvodů od antijudaismu, což je polemika s židovským náboženstvím. Antisemitský tento film rozhodně není, ale jisté prvky antijudaismu v něm lze najít stejně jako v evangeliu." Halík ale také upozornil, že antijudaismus někdy připravoval půdu pro některé prvky antisemitismu.