V New Yorku mě zaujala v Muzeu moderního umění bilance Cindy Shermanové. Rodiče ji nikdy nevzali do galerie, výtvarnou výchovu na škole neměla, a přesto se z ní stala hvězda světové fotografie.

Na jaře se v pražském Veletržním paláci objevila Slovanská epopej a Morava se z toho nezhroutila. Nebudujme prosím žádný nový pavilón a nechme toto dílo zde, kde ho i sám umělec poprvé veřejně představil. Muchova Slovanská epopej sem prostě ideálně patří.

Kutná Hora se letos probrala jako Šípková Růženka ze spánku, a to zásluhou galerie GASK, historika Jiřího Fajta a jejich výstavy Europa Jagellonica. Na sto státních muzeí a církevních institucí z celé Evropy zapůjčilo do Kutné Hory 350 exponátů, které dokumentovaly nádheru pozdně gotického a renesančního umění na území dnešního Česka, Slovenska, Maďarska, Polska, Litvy a Chorvatska za vlády králů z dynastie Jagellonců.

V září uplynulo 800 let od vydání Zlaté buly sicilské, což byl mezník české státnosti. Pražský hrad zaspal, ale důstojně si na jubileum vzpomnělo Ostravské muzeum. K bule vydalo i nádherný katalog. Ostrava se vůbec činí. Na začátku roku byla ve zdejší Galerii výtvarného umění rozsáhlá výstava o české meziválečné avantgardě Černá slunce a nyní je tam bilance Jana Zrzavého.

Obraz Františka Kupky Tvar modré patří k prvním dílům abstraktního malířství na světě

Obraz Františka Kupky Tvar modré patří k prvním dílům abstraktního malířství na světě.

FOTO: Repro katalog

Ze současných výtvarníků mě nejvíce zaujal Krištof Kintera v Galerii hlavního města Prahy. To, co udělal s výstavními prostory Městské knihovny, jsem dosud opravdu neviděl. Fascinující je také stále trvající výstava v Budapešti o vztahu Paula Cézanna k dědictví výtvarné minulosti. Stejně zajímavá je i bilance malířského díla Salvadora Dalího v Paříži. Stálo za to, vydržet tu děsnou frontu u Centre Pompidou. Jsem rád, že se ze své letargie dostala i pražská Národní galerie výstavou o Františku Kupkovi a jeho účastech na pařížských salonech. Doufejme, že to není obdobná situace, kterou znají dobře lékaři: těsně před smrtí se pacientovi zpravidla výrazně uleví a na chvíli pookřeje.

Kupka letos potěšil ještě jednou. V dubnu vydražila v Praze aukční síň Adolf Loos Apartment jeho obraz Tvar modré za 55,75 miliónu korun - překonal tak všechny domácí aukční rekordy. Majitel však marně čeká na vývoz.

Je zajímavé, že Ministerstvo kultury ČR dalo v roce 2007 zcela bez problémů vývozní povolení na sochu německého expresionisty Wilhelma Lehmbrucka, která byla integrální součástí výzdoby brněnské Vily Tugendhat, což je nejen národní památka, ale i skvost prvořadé hodnoty na seznamu UNESCO. Socha se pak za milión liber prodala v Londýně. Náměstek ministra kultury Zdeněk Novák to pro ČTK vysvětlil slovy, že prý plně postačí, když místo originálu bude v Brně kopie. V Česku je prostě možné úplně všechno.