Titul vhodný možná na Broadway konce 60. let, určitě do Česka let 70. i pozdějších jako lascivní a inteligentně bulvární protiváha socrealistických uměleckých tragédií. Historky ze známého newyorského hotelu, kde se často natáčejí i netuctové filmy – třeba Bosé nohy v parku, Funny Girl, Cotton Club či Krokodýl Dundee…

Ukolébavky všedního dne

Do divadla, které léta bojuje s uměleckými šéfy a stejně marně hledá tvář, si přijela vylámat zuby Lucie Málková. S minimálními zkušenostmi s interiéry novobarokních divadelních budov, navíc v nejkamennějším z kamenných divadel u nás. Její projekty v Rock Café, A Studiu Rubín či Meet Factory v Praze jsou ke koukání a mají politický šmrnc. Navíc ji chválím za kontakty s oblastmi frankofonní a u nás nejzanedbávanější ugrofinskou, v jejím případě s Maďarskem.

V brněnském Národním divadle uspět nemohla. Ta scéna je totiž zakletá. Kdybyste od Neil Simona nic jiného neviděli, usoudili byste, že je to nejnudnější dramatik, co jich Amerika světu dala. Hned na první aktovce – Host z lepších kruhů, se ze zadních řad do první, kde podřimoval autor této recenzní glosy, neslo i hlasité chrápání.

S ohlédnutím za svatební nocí, kterou po letech manželského otupění a rozkladu neoživilo ani repete v apartmá č. 719, si nevěděli rady Dita Kaplanová a Martin Sláma. Ještě hůř se vedlo plakátovému Hostu z Hollywoodu, producentovi, který se rozhodl narušit pel věrnosti dávné spolužačky, a ta se cíleně probrání až k jeho hrotitému výčnělku v rozkroku, v podání Petra Bláhy a Zuzany Ščerbové.

Hledá se porodník

Člověk má pocit, že každá z těch aktovek je tříhodinová. Jenom Svatební hosté, kde se Tereza Groszmannová a Jan Grygar zoufale snaží přemluvit dceru, aby sestoupila do přízemí, kde se mají odbýt její vdavky, začali lépe, skončili však ve stejném bazénu banálnosti, navíc s Grygarovým obrázkem Žida, za kterého by se ani herci třetí říše stydět nemuseli.

Líto je vynaložené práce, která vede od nuly k nule. Řekl bych, že kvalita činoherního souboru první brněnské scény volá po císařském řezu. Ještě nikdo se ho ale neodvážil.

Národní divadlo Brno - Neil Simon: Apartmá v hotelu Plaza. Překlad Ivo T. Havlů. Režie Lucie Málková, dramaturgie Matěj Samec, výprava Marie Blažková. Premiéra 14. prosince 201 v Mahenově divadle.

Celkové hodnocení: 30%