Hlavní obsah

Darda Ireny Douskové vstoupil na divadelní prkna

Právo, Jiří P. Kříž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Helenku Součkovou z Hrdého Budžese zastihla husákovská normalizace v raném školním věku. Postihla spíš její maminku, kterou vyhodili z divadla. Vnímala pak dvacetiletí zmaru nadějí na socialismus s lidskou tváří také gympláckýma očima v díle Oněgin byl Rusák. Potřetí se s ní setkáváme - v rozvodovém řízení se sebestředně duchaprázdným Jindřichem Dardou - jako s třeštidlem, kterému táhne na padesát.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Bára Hrzánová (Helena Součková) a Rostislav Novák (Pepa Nus)

Článek

Silně autobiografií načichlý příběh Ireny Douskové nese jméno právě po aktérovi rozpadu manželství: Darda. Podnikatel nabízející i slevové kupóny na kremace v Brně. Dousková napsala i řádku jiných knížek, ale Helena Součková ji proslavila.

Mnoho chutí Goldflamova tutti

Hrdého Budžese uvedlo na scénu Divadlo A. Dvořáka v její rodné Příbrami, potom se i s Bárou Hrzánovou v hlavní roli přestěhoval do Divadla Bez zábradlí. Oněgina stejně úspěšně servírovalo divákům Divadlo v Dlouhé. Dardu z roku 2011 Dousková sama zdramatizovala. Uvedení se v režii Arnošta Goldflama dočkal v Divadle Na Jezerce.

Ano, postrádá ono základní kouzlo: poláčkovský pohled na svět dětskýma očima – Budžes byl právem srovnáván s Bylo nás pět. Líčí i nová traumata, jakými jsou frustrace, zhoubná choroba, pocity odcizení a osamění ve stínu mužské ješitnosti a nestoudnosti. Základním darem divákům zůstává ale úsměv, nadhled, sebekritičnost, byť někdy s dialogy trochu knižními.

Kouzlo moudrého glosátorství životních radostí i ran vnesl do hry režisér. Neudržel ale vlastní košatost na uzdě a směsí stylů a žánrů celek nejenom natáhl, ale i znejistil. Včetně špilberských a krokodýlích brněnských epizod nebo pohádkových vyprávěnek kamarádky hlavní hrdinky, spisovatelky Jůlie Molové.

Darda ale rozhodně stojí za návštěvu. Už pro jadrné, ale kouzelné a přesně vykreslení postaviček Součkové - znovu Bárou Hrzánovou, a Molové Lenkou Vlasákovou. Dobře je ve figurkách záporných doplňuje Miluše Šplechtová coby kariéristka na všechny možné způsoby - Ljubica Kozel…

Víte, co je to hňup?

Mužští vycházejí Douskové jako kozlové vykleštění. Zapomnělo se, že pro ně máme krásné české pojmenování: hňup. Je jím Darda Petra Vacka, trochu i Tonda Martina Sitty a Kuk Michala Kerna. Na milost vzala Karla Freisteina s Janem Hrušínským. Goldflam nechal zazářit Pepu Nuse - v loutkářských sólech Rostislava Nováka. Celek je pohodovým vypravováním o lidech žijících dnes a tady - v nijak zvlášť polepšené epoše. Prospěla by mu byla bývala pečlivější dramaturgická příprava.

Divadlo Na Jezerce Praha - Irena Dousková: Darda. Režie Arnošt Goldflam, scéna a kostýmy Petra Goldflamová Štětinová, hudba Milan Potoček, produkce Jan Hrušínský, videa natočil Karel Dlabač. Česká premiéra 12. prosince 2012.

Celkové hodnocení: 70%

Reklama

Výběr článků

Načítám