Hlavní obsah

Amslerova inscenace Mayenburga je mnohem lepší než Svojtkova

Právo, Jiří P. Kříž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pěkně vypočítali Marián Amsler s Annou Saavedrou (režisér a dramaturgyně) v programu k inscenaci Perplex Maria von Mayenburga, kolik už se v Česku hrálo her německého dramatika. Dospěli k číslu šest. A je to chyba, protože právě Perplex měl českou premiéru už loni v listopadu v pražském Rokoku (režie Petr Svojtka).

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Eva Novotná (v masce sopky Snaefellsjökul), Jan Lepšík (Los), Martin Siničák (Lyžař), Kamila Valůšková (Viking)

Článek

Nepřiznávka barvy je naštěstí malým a hlavně zbytečným kazem matoucím historii. Amslerova inscenace v brněnském HaDivadle je totiž mnohem lepší než Svojtkova, z jehož pojetí jako by na diváky dýchal nepřiměřený realismus. Nepochopení.

Jsme v životě nazí

Teprve HaDi, kteří do Česka uvedli nejznámější Mayenburgovu hru - Tvář v ohni (1999) - objevili absurdnost, a tak trochu málem až kafkovský syžet hry Perplex, která je záznamem jednoho horečnatého klání o bytí na lidstvem ničené planetě. Modelovým mateníkem o neukotvenosti vztahů a vazeb k slábnoucím životním jistotám.

Nikoli náhodou otevřela čtvrteční premiéra Perplex v Brně festival na téma Konec civilizace, pořádaný HaDivadlem - skončí v pátek před Vánocemi. Mayenburg nepatří do kategorie přímočaře prvoplánových autorů, přesto ho divadlo v pasáži Alfa vyložilo mnohem jednoznačněji než jiné autory a jejich hry podzimních premiér.

V uzavřeném prostoru bytu, kam se z dovolené v Horní Dolní Suché Mokré Lhotce vrací manželský pár, aby se potkal s jiným, který si za čas jejich nepřítomnosti činí na jejich bydlo nárok, je znamenitou příležitostí vyslovit pochyby o smyslu lidského pinožení směřujícího už jen od nuly k nule.

Na té cestě se živočišnost střídá s ušlechtilými cíli, evoluční vykolejení s ideologiemi, s nimiž se ani liberálně smýšlející současníci nedokážou beze zbytku rozejít. Jen občas si všimneme, že životem stále víc putujeme nazí...

S humorem a ironií

Velkou zásluhu na projasnění mlh, jakými jsou přinejmenším dvě poslední inscenace HaDivadla (Soumrak samců a iPlay), má kvarteto herců nejenom schopných vytvořit na scéně charaktery, ale i jejich komplikovanou a proměnlivou struktutu: Eva Novotná, Kamila Valůšková, Martin Siničák a Jan Lepšík.

Dobře se orientovali v provokativním textu, spolu s režisérem akcentovali nový prvek v Mayenburgových hrách - humor, ironii, sarkasmus, přičemž téma základní zůstává závažné: opovržení měšťáctvím - od náckovských reminiscencí až ke xenofobním ulitám smilnících současníků vedoucích do pekel nenahraditelných ztrát identity.

HaDivadlo Brno - Marius von Mayenburg: Perplex. Překlad Kateřina Bohadlová. Režie, scén a kostýmy Marián Amsler, dramaturgie Anna Saavedra, výběr hudby Marián Chalány, light-design Karel Šimek. Premiéra 6. prosince 2012.

Celkové hodnocení 75%

Reklama

Výběr článků

Načítám