Předčasně ji ukončili sami umělci na protest, že dvě díla vedení objektu odstranilo. „Je to velice úsměvná příhoda, která ale charakterizuje vnímání těchto věcí v Plzni,“ řekl Právu autor inkriminovaných obrazů, klatovský výtvarník Jindřich Bílek.

V nemilost upadla díla nazvaná Kolotoč a Hry lásky – spíše žertovné než erotické, intimní partie navíc zakrývá hvězdička.

„Rozhodně se nejedná o žádnou pornografii. Je to možná trochu provokativní, ale vtipná nadsázka, také to tak všichni vnímali,“ podotkl umělec, podle něhož byla celá výstava nevinně laděná.

„Snad nejerotičtější byl obrázek mých kolegů, který zobrazoval kohoutka se slepičkou na dvorku,“ konstatoval Bílek.

Dům hudby provozuje plzeňská konzervatoř. Její ředitel Miroslav Brejcha důvody sejmutí obrazů nevysvětlil.

„Nebudu to komentovat. Nepovažuji to za důležité,“ prohlásil Brejcha. Tamara Salcmanová, jednatelka zmíněné skupiny P89, prozradila: „Pan ředitel řekl, že se jim ty obrazy nezdály z výchovných důvodů. Přitom to byla v kontextu s jinými velice krotká výstava.“

Poprvé od revoluce

Vernisáž se konala 12. listopadu a celkem dvacet obrazů mělo v prostorách Domu hudby viset až do konce roku. „Pak je ale sundali kvůli charitativnímu koncertu, asi aby jimi nepobuřovali, a zpátky je vrátili bez těch dvou. To ale narušilo celý koncept expozice, proto jsme se rozhodli ve středu výstavu ukončit,“ sdělila Salcmanová.

Podle ní je to poprvé po roce 1989, kdy se v západočeské metropoli něco takového stalo. „Plzeň se chlubí titulem hlavního evropského města kultury, ale v podstatě je v některých oblastech zapšklá a zaprdlá,“ podotkla Salcmanová.

Tomáš Froyda, ředitel společnosti Plzeň 2015, připustil, že podobné kroky kulturnímu kreditu města neprospívají. „Jde o výraz určité malosti. Pokud nešlo o pornografii, nebyl důvod výstavu rušit,“ dodal.

Malíř Bílek se ale s odmítnutím svých obrazů už setkal: „Letos na jaře ve Francii, v Nancy.“ Tehdy šlo o nahou dámu, jedoucí po zábradlí. „Česká kurátorka tamní výstavy mi ji zakázala, že by pohoršovala mládež.“