V první části Oleanny svírají pěsti ženy, ve druhé zuří chlapi. Mametova provokace je dokonalá a Zetel tlumočí jeho poselství přesně.

John je v tom příběhu profesor, sociolog. Sebestředný, nesoustředěný, myslící mnohem rychleji než mluvící, proto plný zámlk, náznaků, skoků v projevu, těkavosti, nedopovídání, stíhání několika věcí na mužský způsob, tedy žádné pořádně.

Carol je jeho studentka. Neúspěšná, zkroušená, pečlivě si poznamenávající. Ve chvíli pedagogovy nabídky pomocné ruky ale rázem opanuje ring. Každičké Johnovo gesto promění v harassment. Ve frontálním feministickém útoku posuzujícím každé mužovo gesto a slovo jako genderovou šikanu zničí objekt pracovně i morálně. U nás známe od Mameta jeho filmové pokračování Mlčení jehňátek - Hannibal a také scénáře k Neúplatným nebo k Levinsonově Vrtěti psem. A jeho hry Sexuální perverze v Chicagu nebo politickou satiru Listopad, která se právě ujímá.

K tématu sexuálního obtěžování se výmluvně vyjádřil Barry Levinson ve Skandálním odhalení (Michael Douglas, Demi Moore). Mamet má k jeho pojetí zvratem ve druhém aktu hry blízko. V Česku jsme teprve na začátku cesty, která v Americe je už za zenitem, proto epilog Oleanny označí moravské feministky nejspíš za sexistický.

Orgasmus z nenávisti

Když se totiž John Carole, zejména její koniášovské žádosti o vyřazení genderově nekorektní literatury, včetně jeho knihy, konečně vzepře a opravdu ji napadne, přichází její extatický zážitek, o který vlastně provokativně usilovala od začátku.

Dva herci na scéně - Pavel Hromádka a Klára Vojtková - to je provokující odstup vztahů a pocitů; atak sympatií a nenávisti. Orgasmus. O fous lépe vyjádřil polohy od sebestředného pedagoga ke zdeptané trosce Hromádka, ale ta nuance je nepodstatná. Po Bohu masakru další skvělý kousek na hradišťské Malé scéně!

Slovácké divadlo Uherské Hradiště - David Mamet: Oleanna. Překlad Julek Neumann. Režie Zetel, dramaturgie Iva Šulajová, výprava Ivan Vacke. Premiéra 29. října 2012 na Malé scéně.

Celkové hodnocení: 80%