Hlavní obsah

Polský Zaklínač získává české diváky

Právo, Eva Zajíčková
ČESKÁ REPUBLIKA

Popularita fantasy literatury stoupá s vydatnou pomocí filmového plátna a televizní obrazovky. Zatímco kina po celém světě právě ovládla Oscary odměněná trilogie Pán prstenů, která vznikla podle předlohy J.R.R. Tolkiena, otce západní, artušovskými legendami inspirované fantasy, české publikum se zároveň setkává s polským kultovním dílem tohoto módního žánru.

Článek

Seriál Zaklínač, který vznikl podle ságy spisovatele Andrzeje Sapkowského, jednoho z nejpopulárnějších autorů fantasy literatury ve Východní Evropě, vysílá v úterý večer ČT 2. 

Sága o mutantech

Sapkowski stvořil Geralta, bytost s kouzelnými schopnostmi a zvláštním posláním, už ve své debutové povídce v roce 1985. V následujících příbězích i románové pentalogii postupně líčil bizarní středověký svět, ve kterém žijí spolu s lidmi i bájné bytosti a tvorové nadaní magickými schopnostmi, a každá další kniha se vždy stala bestsellerem. Dobrodružné příběhy, jejichž hlavními hrdiny jsou zaklínači, mutanti s posláním ochraňovat lidi před zlem, začaly zanedlouho vycházet i v češtině.

Ačkoli mnozí polští kritici předvídali, že je jen otázka času, kdy se populární sága dostane do kin, trvalo to celých sedmnáct let. Celovečerní film vznikl v roce 2001 a seriál, který se točil zároveň, dokončila polská televize o rok později.

V roli Geralta se v nich objevil mladý populární herec Michal Žebrowski, hudbu složil dnes již nežijící rockový skladatel Grzegorz Ciechowski a režie se ujal Marek Brodzki. Nebyl sice nezkušeným nováčkem, asistoval Spielbergovi při natáčení Schindlerova seznamu i Polanskému při režii Pianisty, ale Zaklínač byl jeho samostatný celovečerní debut i seriál.

Zklamání

Obě díla proto zpočátku vyvolala v Polsku velký ohlas, jenže značnou část Sapkowského fanoušků nakonec zklamala. Nevznikla totiž podle nejčtenější románové série, jak mnozí čekali, ale scenárista a producent Michal Szcerbic je napsal podle několika povídek, nadto velmi volně. Diváci postrádali známé příběhy i postavy a vytýkali autorům dějové nesouvislosti.

Ve srovnání s Jacksonovým Pánem prstenů nemůže seriál divákům nabídnout ani náročné filmové efekty a triky, takže ti se musí smířit s často naivně působícími netvory, nehledě na to, že namísto výtvarně působivé vize bájného světa mohou od kameramana a výtvarníka očekávat spíš jen ostrý obraz a barevné kostýmy.

Českého diváka, který se setkává se Zaklínačem poprvé až na obrazovce, scénář seriálu ztěží přiláká k Sapkowského knihám. Trpí topornými dialogy i popisně pojatými scénami, dokonce i ty z akčnějších, na nichž tento žánr stojí, působí často dojemně staticky.

Nicméně nadšené fanoušky Sapkowského to zatím neodradilo. Téměř 400 tisíc českých diváků tak sleduje seriál do určité míry navzdory tomu, co jim jeho tvůrci předkládají. Dokonce televizi odpustili, že ho po prvních dvou dílech přerušila a místo něj zařadila sportovní přenosy. I to je důkaz o mimořádné popularitě této kultovní polské ságy.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám