Milovníci akce a sci-fi se jiště těší na tento čtvrtek, kdy má českou premiéru nový film Johna Woo VÝPLATA. Psal jsem na něj recenzi, kterou najdete tady a předpokládám, že si ji přečtete předtím, než bude dál číst FFFILM, protože zde nechci příliš opakovat to, co už jsem napsal v ní (nemluvě o tom, že by to bylo nesportovní). A proč o tomto filmu tedy ještě vůbec něco píšu?

V posledních dnech se mi totiž dostal do ruky komentář Johna Woo, který bude na DVD s VÝPLATOU a musím s potěšením konstatovat, že leccos jsem v recenzi odhadl celkem přesně. A leccos mě překvapilo...

John Woo v průběhu komentáře několikrát opakuje, že VÝPLATA má být poctou Alfredu Hitchcockovi. To celkem odpovídá mému tvrzení v recenzi, že to není akční film a ještě více to odpovídá tvrzení, že je to podobné filmům Briana De Palmy - ten totiž svými filmy "skládá poctu Alfredu Hitchcockovi" nepřetržitě už několik desetiletí (s proměnlivým úspěchem). Překvapilo mě ovšem o jak důkladnou poctu podle Johna Woo jde. Že prý ptáčci v kleci jsou odkazem na PTÁKY, vlak pronásledující Bena Afflecka v tunelu je odkazem na letadlo pronásledující Caryho Granta po poli a podobně.

Dále se Woo v komentáři zmiňuje jak je mu žánr sci-fi cizí, což vysvětluje proč se film odehrává vlastně v současnosti (začíná na konci roku 2004) a nevypadá nijak futuristicky (s výjimkou tajné laboratoře a okolí). Woo tvrdí, že když si přečetl původní scénář, který byl velmi hardcore sci-fi, spoustu věcí nechal změnit, aby byl (podle něj) "zvýrazněn lidský element příběhu". To koneckonců není nic nového, přesně totéž se stalo i v případě TVÁŘÍ V TVÁŘ. Je ale trochu zvláštní.

Ještě zvláštnější je, že John Woo, kterého jsem vždy považoval za mistra filmové techniky, tvrdí, že se nevyzná nejen v tricích, ale ani příliš ve střihu! Některé hezky videoklipově a napínavě sestříhané scény ve VÝPLATĚ (až uvidíte, pochopíte) má na svědomí výhradně střihač a Woo byl prý upřímně překvapen, co zajímavého po sestříhání nudných záběrů vzniklo.

V některých aspektech filmařiny je John Woo jako malý kluk a je jasné, že studio z něho musí mít težkou hlavu. Stýská se mu po hongkongských filmech, při kterých se s producenty sešel pouze jednou před natáčením, aby dostal peníze a herce, a pak je neviděl až do dne, kdy jim odevzdal hotový film. Přesné harmonogramy hollywoodských studií jsou mu evidentně proti srsti. A docela chápu, že je studio nervózní, když John Woo improvizuje podle toho, jakou má zrovna náladu. Typickým příkladem byl den, kdy zbývala necelá hodina do konce natáčení a John Woo měl natočené záběry jak Affleck na motorce vjíždí do tunelu s padoušským autem v závěsu a pak bez auta v závěsu z tunelu ven. A celý štáb čekal, až Woo vymyslí, jakým způsobem by asi ti padouši v tom tunelu mohli být zlikvidováni! Opravdu jsem netušil, že takovýmto způsobem mohou ještě dnes vznikat drahé hollywoodské filmy.

Ovšem asi největší překvapení bylo, že John Woo ani po těch letech pořád moc neumí anglicky, i když si zřejmě myslí, že anglicky umí. Díky tomu se některé jeho věty posouvají na samou hranici srozumitelnosti a leckdy za ní. Ale téměř všechny jsou legrační. Jeden autentický citát:

"If I see them doing some great work, I always laugh and have joy with them. That kind of a feeling is very important to me, and also, maybe I learn so many things about life."

Obávám se, že díky svým špatným znalostem angličtiny pojmenoval svou dceru "Angeles". :)

Premiéry týdne

Kromě VÝPLATY má ve čtvrtek premiéru ještě western Kevina Costnera KRAJINA STŘELCŮ, který jsem neviděl, ale prý je velmi slušný (a nikoliv akční).

Ve zkratce...

Již tento čtvrtek se koná párty k filmu CHOKING HAZARD (a křest soundtracku). Ještě stihnete zúčastnit se soutěže o vstupenky.

Všichni Monty Python znovu pohromadě!

Barbra Streisandová se vrací na plátna kin! V pokračování komedie FOTR JE LOTR bude hrát matku Bena Stillera. Otce bude hrát Dustin Hoffman!

Pro čtenáře s rychlým připojením: Tady je ke stažení půlhodinový trailer na videohru METAL GEAR SOLID: TWIN SNAKES (přes 100 MB, WMV). Zmiňuji se o něm proto, že z hlediska zvuku, střihu a choreografie mi některé jeho scény (třeba ten souboj s cyber-ninjou) přijdou lepší než 99% současných akčních filmů. Proč někdo konečně nenatočí film podle videohry takhle?

A ještě se podívejte jakou sochu postaví slavnému rodákovi v jednom novozélandském městě.