Hned v pondělí už jim však bez emocí a bez skrupulí podstrčila řečnění v duchu denních seriálů a kamera si poslušně dřepla do kouta. Otázka je, kolika divákům ošálí zrak a zláká je k odevzdanému zírání na dlouhé záběry, při kterých se rozvláčný dialog stává nekonečným. Zprvu sympaticky přirození studenti už jsou šikovní jen chvílemi – a není divu, kde není na natáčení dost času, není čas ani na herce, natož na studentíky.

Gympl přinesl pouze další mikroprostředí, v kterém může scénář rozvíjet vztahové propletence podle libosti a míchat do nich současné problémy stylem drbů ze sousedství – tenhle bije manželku, tamten hledá milenku, v zásadě hodné děti zlobí a kouří, ale slibovaný humor stále čeká na příležitost a nadto scénář jako by pořád ještě nevěděl, co z toho Gymplu vlastně chce mít.

Svým způsobem pozoruhodné však začíná být úsilí, s jakým se Nova snaží využít cokoli, co by mohlo odvést pozornost diváka od toho, že štáb prakticky nevystrčí nos ze studia: od angažování vynikajících herců po patrně povinné hudební číslo v každém díle.

Ke smůle seriálu však hvězdy, na které Nova tolik lákala, zatím moc prostoru nedostávají, a nadto všichni dobří herci vesměs vězí ve všem tom okolním řečnění až po kolena. Gympl tak v prvních dvou dílech prakticky ztratil všechny trumfy pilotního filmu, s kterými mohl hrát o přízeň seriálového publika. Co je skutečnou příčinou tak náhlého zulicovatění, však vědí jen na Nově. Vedl k šetrnosti málo přesvědčivý scénář, nebo je to naopak on, kdo se teď kvůli stanovenému rozpočtu poněkud potácí mezi novými mantinely?

Hrdinové seriálu Ententýky

Hrdinové seriálu Ententýky

FOTO: ČT

Příliš investovat do natáčení v exteriérech se zatím nechtělo ani Primě, která v sobotu odvysílala dva díly nového seriálu Obchoďák, nicméně se na tento problém – technicky vzato – pokusila aspoň šalamounsky vyzrát. Ačkoli i tady se o procházce po Petříně raději jen mluví, přece jen čas od času kamera uleví divákovu oku a dopřeje mu i pohled do dáli, nebo aspoň napůl cesty k ní: bohužel jen díky rozlehlému obchodnímu domu, který nabízí průhledy přes patra a prosklené stěny. Hlavní hrdinku bolí z té umělé ulity už v devět ráno hlava – a divákům po úvodních dvou dílech už z těch výloh, eskalátorů a regálů přechází zrak. Uvidíme, koho dlouhodobý pobyt v obchoďáku porazí dřív: diváky, nebo herce?

Také Obchoďák je jen dalším mikroprostředím a „křižovatkou osudů“, jenže tady se na melodramaticky rozvláčné příchody na scénu nehraje. Seriálový kulečník se čile rozjíždí i s nejednou falší: Například dosud bohatá Simona utíká před agresivním manželem a požádá o práci svou kamarádku z dětství Vandu, která je ředitelkou obchodního domu. Jenže jen chvilku poté se rozhodne hledat brigádu na vlastní pěst a s tisícovkou v kapse se nechá chytit při krádeži levného oblečení ve zdejším hypermarketu. Vždyť přece nemůže sedět za kasou v luxusních šatech! Nějaké pochybnosti, šťouravý diváku? Pcha, proč ne, odpovídá scénář, vždyť se tak vmžiku dostane na scénu i šéf ochranky a rázem je tu první „ctitel“.

Tohle není ani pohádkově laděný Gympl, to jsou absurdity jak ze Základky – té by však slušely víc, protože by si s nimi poradila po svém. Nový český sitcom sice pořád ještě uspěchaně vrší nápad na nápad, z nichž by se dal lecjaký oželet – ale občas to přece jen už výrazněji zajiskřilo – například když se celá škola chystala na příjezd prezidenta Klause.

„Veřejnoprávní“ Ententýky o přátelích z pískoviště chtějí taky hlavně bavit, ale pokus o odlehčený tón a nadsázku zatím budí jen rozpaky, ať už jde o postavy nebo o herecké výkony – a bude i hůř, to když se ve čtvrtém díle objeví Kateřina Hrachovcová a Petr Čtvrtníček jako modelka posedlá úklidem a její zbohatlický manžel.