Hlavní obsah

Prodeje CD po letech jako zázrakem stouply

Prodeje hudebních CD v Česku loni po letech poklesů výrazně stouply díky velkému zlevnění. Průměrná cena CD klesla ze 151 na 107 Kč, řekl Pavel Bodiš z Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI). V tuzemsku se v roce 2011 prodalo 2,1 miliónu kompaktních disků, meziročně o 44 procent víc. Dne 17. srpna uplyne 30 let od vylisování prvního CD v závodě firmy Polygram u Hannoveru.

Foto: Profimedia.cz

Nejvýrazněji podle IFPI v tuzemsku loni stouply prodeje zahraničního popu, a to o 103 procent.

Článek

Nejvýrazněji podle IFPI v tuzemsku loni stouply prodeje zahraničního popu, a to o 103 procent. V této kategorii CD zlevnila ještě víc - ze 181 na 101 Kč.

Pokles trhu s hudebními nahrávkami se loni zpomalil a prodej hudby celkem v Česku meziročně klesl o zhruba 16 procent na 300 miliónů korun. Pozitivně se tuzemský trh s hudbou naposledy vyvíjel v roce 2008, kdy poprvé po deseti letech vykázal nárůst, a to meziročně o 11 procent na 555 miliónů korun. Hlavní podíl na vyšších tržbách tehdy měla levná CD, která se prodávala jako přílohy novin.

Zlaté časy kolem roku 1996

Nejvíc fyzických hudebních nosičů se v ČR prodalo v letech 1996 a 1997, kdy obrat tuzemského trhu s hudbou dosáhl 1,6 miliardy korun, od té doby prodeje klesaly. V roce 1992 se u nás prodaly hudební nosiče za 690 miliónů korun.

Nejvíc fyzických hudebních nosičů se v ČR prodalo v letech 1996 a 1997, kdy obrat tuzemského trhu s hudbou dosáhl 1,6 miliardy korun, od té doby prodeje klesaly. V roce 1992 se u nás prodaly hudební nosiče za 690 miliónů korun.

Nejvíc fyzických hudebních nosičů se v ČR prodalo v letech 1996 a 1997, kdy obrat tuzemského trhu s hudbou dosáhl 1,6 miliardy korun, od té doby prodeje klesaly. V roce 1992 se u nás prodaly hudební nosiče za 690 miliónů korun. Za dlouhodobým poklesem prodejů hudebních CD stojí nelegální stahování hudby a rostoucí prodeje hudby na internetu. Prodej digitální hudby v ČR loni vzrostl o 42 procent a digitální nahrávky se na celkovém prodeji hudby podílely necelými 12 procenty. Hodnota tuzemského trhu s digitální hudbou činila zhruba 35 miliónů korun.

Nejvíc fyzických hudebních nosičů se v ČR prodalo v letech 1996 a 1997, kdy obrat tuzemského trhu s hudbou dosáhl 1,6 miliardy korun, od té doby prodeje klesaly. V roce 1992 se u nás prodaly hudební nosiče za 690 miliónů korun. Za dlouhodobým poklesem prodejů hudebních CD stojí nelegální stahování hudby a rostoucí prodeje hudby na internetu. Prodej digitální hudby v ČR loni vzrostl o 42 procent a digitální nahrávky se na celkovém prodeji hudby podílely necelými 12 procenty. Hodnota tuzemského trhu s digitální hudbou činila zhruba 35 miliónů korun.

Nejvíc fyzických hudebních nosičů se v ČR prodalo v letech 1996 a 1997, kdy obrat tuzemského trhu s hudbou dosáhl 1,6 miliardy korun, od té doby prodeje klesaly. V roce 1992 se u nás prodaly hudební nosiče za 690 miliónů korun. Za dlouhodobým poklesem prodejů hudebních CD stojí nelegální stahování hudby a rostoucí prodeje hudby na internetu. Prodej digitální hudby v ČR loni vzrostl o 42 procent a digitální nahrávky se na celkovém prodeji hudby podílely necelými 12 procenty. Hodnota tuzemského trhu s digitální hudbou činila zhruba 35 miliónů korun. Podle ředitele hudebního vydavatelství EMI Vladimíra Kočandrleho je vývoj trhu s digitální hudbou na internetu v Česku, ve srovnání se zeměmi severozápadní Evropy nebo s Anglií, opožděn. "Momentální trend nás ale co do struktury fyzických a digitálních prodejů začíná vyspělým zemím přibližovat. Dá se předpokládat, že i u nás do dvou let digitální prodeje překročí fyzické. Roční růst digitálu musí být alespoň 50 procent, aby mohl představovat kompenzaci úbytku fyzických prodejů," dodal Kočandrle.

Nejvíc fyzických hudebních nosičů se v ČR prodalo v letech 1996 a 1997, kdy obrat tuzemského trhu s hudbou dosáhl 1,6 miliardy korun, od té doby prodeje klesaly. V roce 1992 se u nás prodaly hudební nosiče za 690 miliónů korun. Za dlouhodobým poklesem prodejů hudebních CD stojí nelegální stahování hudby a rostoucí prodeje hudby na internetu. Prodej digitální hudby v ČR loni vzrostl o 42 procent a digitální nahrávky se na celkovém prodeji hudby podílely necelými 12 procenty. Hodnota tuzemského trhu s digitální hudbou činila zhruba 35 miliónů korun. Podle ředitele hudebního vydavatelství EMI Vladimíra Kočandrleho je vývoj trhu s digitální hudbou na internetu v Česku, ve srovnání se zeměmi severozápadní Evropy nebo s Anglií, opožděn. "Momentální trend nás ale co do struktury fyzických a digitálních prodejů začíná vyspělým zemím přibližovat. Dá se předpokládat, že i u nás do dvou let digitální prodeje překročí fyzické. Roční růst digitálu musí být alespoň 50 procent, aby mohl představovat kompenzaci úbytku fyzických prodejů," dodal Kočandrle.

Nejvíc fyzických hudebních nosičů se v ČR prodalo v letech 1996 a 1997, kdy obrat tuzemského trhu s hudbou dosáhl 1,6 miliardy korun, od té doby prodeje klesaly. V roce 1992 se u nás prodaly hudební nosiče za 690 miliónů korun. Za dlouhodobým poklesem prodejů hudebních CD stojí nelegální stahování hudby a rostoucí prodeje hudby na internetu. Prodej digitální hudby v ČR loni vzrostl o 42 procent a digitální nahrávky se na celkovém prodeji hudby podílely necelými 12 procenty. Hodnota tuzemského trhu s digitální hudbou činila zhruba 35 miliónů korun. Podle ředitele hudebního vydavatelství EMI Vladimíra Kočandrleho je vývoj trhu s digitální hudbou na internetu v Česku, ve srovnání se zeměmi severozápadní Evropy nebo s Anglií, opožděn. "Momentální trend nás ale co do struktury fyzických a digitálních prodejů začíná vyspělým zemím přibližovat. Dá se předpokládat, že i u nás do dvou let digitální prodeje překročí fyzické. Roční růst digitálu musí být alespoň 50 procent, aby mohl představovat kompenzaci úbytku fyzických prodejů," dodal Kočandrle. V roce 2011 se na tuzemském trhu objevil dlouho očekávaný i-Tunes store a na podzim byl spuštěn nový streamingový servis MusicJet. Supraphon spustil svůj downloadovací servis Supraphonline a na počátku roku 2012 k těmto servisům přibyl ještě Deezer, francouzská streamingová služba umožňující, podobně jako MusicJet, stahovat a poslouchat písně i na smartphonu.

Nejvíc fyzických hudebních nosičů se v ČR prodalo v letech 1996 a 1997, kdy obrat tuzemského trhu s hudbou dosáhl 1,6 miliardy korun, od té doby prodeje klesaly. V roce 1992 se u nás prodaly hudební nosiče za 690 miliónů korun. Za dlouhodobým poklesem prodejů hudebních CD stojí nelegální stahování hudby a rostoucí prodeje hudby na internetu. Prodej digitální hudby v ČR loni vzrostl o 42 procent a digitální nahrávky se na celkovém prodeji hudby podílely necelými 12 procenty. Hodnota tuzemského trhu s digitální hudbou činila zhruba 35 miliónů korun. Podle ředitele hudebního vydavatelství EMI Vladimíra Kočandrleho je vývoj trhu s digitální hudbou na internetu v Česku, ve srovnání se zeměmi severozápadní Evropy nebo s Anglií, opožděn. "Momentální trend nás ale co do struktury fyzických a digitálních prodejů začíná vyspělým zemím přibližovat. Dá se předpokládat, že i u nás do dvou let digitální prodeje překročí fyzické. Roční růst digitálu musí být alespoň 50 procent, aby mohl představovat kompenzaci úbytku fyzických prodejů," dodal Kočandrle. V roce 2011 se na tuzemském trhu objevil dlouho očekávaný i-Tunes store a na podzim byl spuštěn nový streamingový servis MusicJet. Supraphon spustil svůj downloadovací servis Supraphonline a na počátku roku 2012 k těmto servisům přibyl ještě Deezer, francouzská streamingová služba umožňující, podobně jako MusicJet, stahovat a poslouchat písně i na smartphonu.

Nejvíc fyzických hudebních nosičů se v ČR prodalo v letech 1996 a 1997, kdy obrat tuzemského trhu s hudbou dosáhl 1,6 miliardy korun, od té doby prodeje klesaly. V roce 1992 se u nás prodaly hudební nosiče za 690 miliónů korun. Za dlouhodobým poklesem prodejů hudebních CD stojí nelegální stahování hudby a rostoucí prodeje hudby na internetu. Prodej digitální hudby v ČR loni vzrostl o 42 procent a digitální nahrávky se na celkovém prodeji hudby podílely necelými 12 procenty. Hodnota tuzemského trhu s digitální hudbou činila zhruba 35 miliónů korun. Podle ředitele hudebního vydavatelství EMI Vladimíra Kočandrleho je vývoj trhu s digitální hudbou na internetu v Česku, ve srovnání se zeměmi severozápadní Evropy nebo s Anglií, opožděn. "Momentální trend nás ale co do struktury fyzických a digitálních prodejů začíná vyspělým zemím přibližovat. Dá se předpokládat, že i u nás do dvou let digitální prodeje překročí fyzické. Roční růst digitálu musí být alespoň 50 procent, aby mohl představovat kompenzaci úbytku fyzických prodejů," dodal Kočandrle. V roce 2011 se na tuzemském trhu objevil dlouho očekávaný i-Tunes store a na podzim byl spuštěn nový streamingový servis MusicJet. Supraphon spustil svůj downloadovací servis Supraphonline a na počátku roku 2012 k těmto servisům přibyl ještě Deezer, francouzská streamingová služba umožňující, podobně jako MusicJet, stahovat a poslouchat písně i na smartphonu. Celosvětové tržby z prodeje hudby loni klesly o tři procenta na 16,6 miliardy USD (338 miliard Kč). Pokračoval tak klesající trend, který začal koncem 90. let minulého století. Tržby z prodeje digitální hudby loni stouply o osm procent na 5,2 miliardy USD.

Nejvíc fyzických hudebních nosičů se v ČR prodalo v letech 1996 a 1997, kdy obrat tuzemského trhu s hudbou dosáhl 1,6 miliardy korun, od té doby prodeje klesaly. V roce 1992 se u nás prodaly hudební nosiče za 690 miliónů korun. Za dlouhodobým poklesem prodejů hudebních CD stojí nelegální stahování hudby a rostoucí prodeje hudby na internetu. Prodej digitální hudby v ČR loni vzrostl o 42 procent a digitální nahrávky se na celkovém prodeji hudby podílely necelými 12 procenty. Hodnota tuzemského trhu s digitální hudbou činila zhruba 35 miliónů korun. Podle ředitele hudebního vydavatelství EMI Vladimíra Kočandrleho je vývoj trhu s digitální hudbou na internetu v Česku, ve srovnání se zeměmi severozápadní Evropy nebo s Anglií, opožděn. "Momentální trend nás ale co do struktury fyzických a digitálních prodejů začíná vyspělým zemím přibližovat. Dá se předpokládat, že i u nás do dvou let digitální prodeje překročí fyzické. Roční růst digitálu musí být alespoň 50 procent, aby mohl představovat kompenzaci úbytku fyzických prodejů," dodal Kočandrle. V roce 2011 se na tuzemském trhu objevil dlouho očekávaný i-Tunes store a na podzim byl spuštěn nový streamingový servis MusicJet. Supraphon spustil svůj downloadovací servis Supraphonline a na počátku roku 2012 k těmto servisům přibyl ještě Deezer, francouzská streamingová služba umožňující, podobně jako MusicJet, stahovat a poslouchat písně i na smartphonu. Celosvětové tržby z prodeje hudby loni klesly o tři procenta na 16,6 miliardy USD (338 miliard Kč). Pokračoval tak klesající trend, který začal koncem 90. let minulého století. Tržby z prodeje digitální hudby loni stouply o osm procent na 5,2 miliardy USD.

"Ledy se pohnuly v oblasti legislativy a vymáhání práv k duševnímu vlastnictví. Případ MegaUpload rozhýbal debatu o potřebách změn v oblasti ochrany duševního vlastnictví na internetu, kterou jen přiostřila chystaná smlouva ACTA. Evropská komise také chystá revizi Směrnice o vymáhání práv z duševního vlastnictví, kdy bude kladen důraz opět na situaci na internetu," uvedl Pavel Bodiš z IFPI.

Reklama

Výběr článků

Načítám