Ani se nepřikrýval rukou, jak to známe ze zahraničních fotek, a svůj výkon ještě dvakrát zopakoval.

O čtyři dny později, v úterý večer, jsem seděl v přední části známého pražského podniku Velryba, popíjel zelený čaj a vedl se známými řeči. Najednou proběhla místností dál do podniku skupina pěti policistů v černých uniformách jak z béčkového filmu. Asi za půl minuty proběhla jednotka zase zpět a uvnitř chumlu se vzpouzel mladík, který byl obnažen mezi koleny a krkem (na obou okrajích nahoty byl shrnutý textil).

Až o několik dnů později jsem si uvědomil, že naprostá většina těch, kteří "akce" viděli, nehnuli ani brvou. Jako kdyby se dívali na televizi. Pohyblivé obrázky, zaznamenáno, ale bez emocí.

Zpívají o tom chlapíci ze skupiny Mňága & Žďorp: Žádné nové zprávy pro unavené davy / žádné nové zprávy.

Na Staré bělidlo dorazila babička, ale nikdo z Proškovic rodiny nevyšel ani na zápraží. I ten Sultán s Tyrlem si raději hověli v boudě... Šlo i v těchto dvou případech o odcizení, o to slovo-viklan, na kterém je postaveno celé 20. století?

Když jsem měl před mnoha lety malířské období, snil jsem, že namaluji obraz Filosof vysvětluje ve společenské místnosti nejmenované věznice skupině zlodějů-recidivistů, že odcizení je aktem, jímž subjekt klade objekt. Vůbec by nešlo o to, jak dobře je malba technicky provedena, ale o ten název. Celé by to bylo takové kvadratické odcizení.

Mám dojem, že dnes se pohybujeme jenom v souřadnicové síti odcizení - máloco nás donutí, abychom se vydali na tu strašně dalekou pouť k Proškovic zápraží! Mudruji však ještě odvážněji. Odcizení má co dělat i s cizinci (ne jen slovním základem), cítíme to, ale nepřiznáváme. 

www.shakes.cz/plr/

PLR není Polská lidová republika, nýbrž Prague literary review, anglicky vydávaný internetový měsíčník. Nemají v tom zase prsty ti Amerikáni z Novýho Worku (jak říkala moje babička)? Možná mají, ale mezi editory najdeme i jméno Slovince Aleše Debeljaka. Efektní provedení (černá, šedá a bílá), jen žánrová fotografie na začátku každého textu, bez opulentní grafické hostiny. Do únorového čísla přispěli mj. Lev Kreft, Tom McCarthy, Gordon Teskey, Tatjana Lukic, AdarivRoulins... Kdo z nich si jednou přijede do Stockholmu pro tu dynamitovou cenu? Kdo z 'nich se nám tím absolutně odcizí?