Desetiletý Barbu a jeho starší sestra Mimma žijí v zapadlé ukrajinské vesnici s nulovou šancí poznat a prožít v životě něco jiného než chudobu, kořeněnou beznadějí cokoliv změnit. Příjezd bývalého cirkusáka Carusa, jenž s rozmáchlými gesty a na tamější poměry naditou prkenicí nabídne rodičům za šikovného a doslova "gumového" kluka peníze, se v tu chvíli jeví jako víc než jiskřička naděje.

"Budeš králem manéže," slibuje Caruso a dokonce vyslyší klukovu touhu, aby koupil i Mimmu. Konec konců takové nepolíbené děvče se dá obratem ruky střelit výhodně dál...

Tak začíná pouť dvou dětí za lepším životem, pouť, jež je dovede až k nejhnusnější bídě ve světě zločinu, který se rozhodně nezastaví před čistým pohledem naivních klukovských očí. Právě ty jsou spolu s mrštností kouzlem, jež chlapci umožní stát se králem zlodějů. Caruso to ví, a ví, jak takové chlapce donutit "pracovat".

Silné téma by chtělo dokument

Téma je natolik silné a příběh dětí tak otřesný, že má člověk bezděky potřebu se před ním sklonit.

Fíla však napsal pro svůj film příběh fiktivní. Nenatočil dokument (což je možná největší škoda), ale hraný film, kterému bohužel otupil ostří některými podstatnými neuvěřitelnostmi v ději (zejména v jeho závěru) a z roviny významného svědectví ho odsunul jen mezi smutné, ale přesto pohádky.

Nejsilnějšími postavami filmu jsou - vcelku logicky - děti respektive Barbu. I díky velkým čokoládovým očím a výbornému hereckému výkonu talentovaného Yashi Kultiasova působí Barbu nejautentičtěji z celého filmu.

Prvoplánové prototypy zla

Jinak ale Fíla bohužel nedokázal dát postavám ani dost životnosti ani zajímavosti. Většinu z nich vykreslil jako prvoplánové prototypy zla, na čemž nemůže nic změnit ani to, že si Caruso malého Barbu oblíbil. Chybí tu hlubší charakteristika, absolutně neuvěřitelná je Carusova partnerka Julie. Fíla ji provádí filmem se salty krkolomnějšími, než bylo to, které ji kdysi upoutalo na invalidní vozík.

Vzhledem ke slabě napsaným postavám a dialogům pak nemohl režisér ani využít potenciál výborného mezinárodního hereckého obsazení, například Němky Kathariny Thalbachové (Plechový bubínek) nebo Lazara Ristovského (Underground).

Jednotlivé scény filmu spíš jen poskládal, do důkladně vystavěného dramatu má děj daleko a jakkoliv kamera Vladimíra Smutného pracuje s působivými záběry, v důsledku není film bohužel ničím jiným než v několika variantách opakovanou ilustrací pravdy, že takové zacházení s dětmi je naprosto otřesné a že typy jako Caruso patří do kriminálu.

Král zlodějů tedy patrně uspěje podobně jako Lea opět spíš na zahraničních festivalech, kde téma samotné velmi často stačí k ocenění.

Král zlodějů

SR/ČR/Německo/Francie/Rakousko, 2003

Režie a scénář: Ivan Fíla, Kamera: Vladimír Smutný, Michael Kocáb, Hrají: Lazar Ristovskij, Yasha Kultiasov, Katharina Thalbachová, Julia Khanverdievová a další.