Hlavní obsah

Rozsudky smrti ve falešném zpěvu o míru

Právo, Jiří P. Kříž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

O co úpornějším je Karel Steigerwald politickým komentátorem, o to lepší píše politické hry. Z poslední doby rezonují na českých scénách Políbila Dubčeka, Má vzdálená vlast (o vězenkyni Dagmar Šimkové), Historický monolog, a především Horáková, Gottwald. Po premiéře v pražské La Fabrice se nyní hraje v Chebu.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Kolem Klementa (Pavel Marek), který rád vzpomíná, po směru hodinových ručiček Vladimíra Vítová, Jarmila Šimčíková, Jindřich Skopec, Diana Toniková, Klára Štěpánková.

Článek

Režie Steigerwaldovy hry se ujal Šimon Dominik. Nemá zkušenosti ani s normalizací, natožpak s děsivým ovzduším přelomu 40. a 50. let. Přesto je účinnost jeho výpovědi o dobovém kontextu gottwaldovského procesu s nepřítelkyní lidu Miladou Horákovou ještě precíznější, než byla ta o něco starší Viktorie Čermákové v La Fabrice.

Až do konce lásky

Léta po Únoru 1948, kontrast zaslepeného nadšení z vítězství lidové demokracie a děsivé atmosféry účtování s odpůrci diktatury, v níž podle návodu sovětských poradců přišli nakonec na řadu i spolupracovníci prvního dělnického prezidenta. Dominik dobu líčí jako kabaret s klauny a eskamotéry - s panoptikem figurek kolem paranoického Gottwalda.

V protikladu k nečasu plodícímu bezpráví a strach se jako výkřik převratných dějů odvíjí tragédie rodiny Bohuslava a Milady Horákových, postihující - jak už to měl režim ve zvyku - i potomky. Dceři Janě se podařilo z Československa odejít až v krátkém vydechnutí Pražského jara, kdy mohla odjet za otcem do USA.

Velkou hereckou příležitostí je Dominikova inscenace pro dvojici v titulních rolích. Opravdu po letech, naposledy tak přesvědčivě snad v Havlově Zahradní slavnosti, září v tragikomické figuře Moskvy se obávajícího Klementa Pavel Marek. Stejně exponovaně vede si Eva Navrátilova v postavě nezlomné ctitelky demokracie Milady.

A kolem nich po duchu těch dvou manžel (Petr Batěk), estébáčtí trapiči (Jindřich Kotula, Petr Vydarený), ale i postavy historické - E. F. Burian (Diana Toniková) nebo Anežka Hodinová-Spurná (Jarmila Šimčíková)...

S nadějí, a bez ní

Korunou všeho je agilní lid (Janiššová, Štěpánková, Urbanová, Vítová, Beneš, Skopec), slzící se Stalinem při jeho milované Sulice a posílající rezoluce, v nichž volal po nejtvrdších trestech pro zrádce. V tom kontextu je dobré i autorovo neodpuštění protihorákovské hry EFB. Pařeniště se nedávno pokusil ospravedlnit J. A. Pitínský v HaDivadle. Nikoho ale moc nepřesvědčil.

O půl století staré historii při stálé absenci odpovídajících školních výkladů se hraje aspoň dobré divadlo. Chvályhodné. Připomínám jen, že zatím nejlepší příspěvek mají na druhém konci republiky: V ostravské Aréně mrazí S nadějí, a bez ní - Milovali jsme Sovětský svaz, a zároveň jsme se ho báli podle memoárů Josefy Slánské.

Západočeské divadlo Cheb - Karel Steigerwald: Horáková, Gottwald. Režie Šimon Dominik, dramaturgie Marta Ljubková, scéna Karel Čapek, kostýmy Jana Špalová, hudba, aranžmá, nastudování Matěj Kroupa. Premiéra 15. června 2012.

Celkové hodnocení: 70%

Reklama

Výběr článků

Načítám