Mezinárodní bienále grafického designu v Brně se pravidelně po dvou letech střídalo ve svém zaměření na plakát a knižní grafiku. Změnilo se něco?

Ano, zrušili jsme soutěžní kategorie a jejich střídání. Chceme představovat grafický design jako celek, který se v současném světě velice proměňuje. Takže letos poprvé najdou návštěvníci na soutěžní přehlídce vedle sebe jak plakáty, tak i knihy, typografii, korporátní design, obaly CD a design digitálních médií.

Má bienále nosné téma?

Bienále je především velká a zároveň přísně strukturovaná přehlídka. Vyhlašování témat například na bienále v Benátkách vždycky končí fiaskem. Proto se raději soustřeďujeme na kvalitu soutěže, sympozia a na pečlivý výběr zahraničního kurátora pro profilovou výstavu. K nim přiřadíme doprovodné akce zaměřené na inspirativní lokální scénu v zahraničí, osobnost českého designu, laureáta bienále z minulých ročníků či výstavu oslovující širší veřejnost.

Kolik se přihlásilo autorů a kolik bude vystaveno děl na soutěžní přehlídce?

Soutěž obeslalo 558 autorů ze 47 států 2500 exponáty. Největší zájem měli autoři z České republiky, Japonska, Německa, Polska a z Číny. Mezinárodní porota vybrala v dvoukolovém jednání 300 exponátů od 141 autorů z 23 zemí světa. Nejvíce účastníků je z České republiky, Švýcarska, Nizozemska a z Japonska. Přihlásili se také tvůrci z Portugalska, Belgie, USA, Velké Británie, Singapuru či z Islandu.

Předloni byla v rámci bienále událostí výstava o surrealismu v grafickém designu. Jaké překvapení bude letos?

Profilovou výstavu bienále připravilo holandské studio Experimental Jet Set pod názvem Dvě či tři věci, které vím o PROVO. Vracíme se tak do 60. let minulého století a k radikálně levicovému aktivismu vrcholícímu ve studentských protestech v roce 1968. Holandská skupina PROVO patřila k nejzajímavějším a nejradikálnějším aktivistům.

Její politický anarchismus potřeboval najít prostředky pro vyjádření postojů a tezí, a to nejen v akcích ve veřejném prostoru, ale také významně pomocí tištěných materiálů, které se vyznačují „chudou“, ale účinnou grafickou úpravou. PROVO, které mělo kontakty například se členy pražské Knížákovy skupiny Aktual, je velkým fenoménem Holandska. Jsem si jist nejen tím, že jeho estetika a aktivity by měly být zhodnoceny v širším kontextu, ale že jeho postoje a ideje mohou rezonovat právě dnes.

A doprovodný program?

Mezi doprovodnými akcemi budou výstava Květy Pacovské, současného grafického designu z Kalifornie, projekt Khhhhhhh skupiny Slavs and Tatars, jehož verzi chystá i Muzeum moderního umění v New Yorku. Také bude uvedeno několik nových knih o grafickém designu, koncerty vztažené k výstavě hudebních plakátů ze sbírky Karla Halouna, výtvarné dílny pro děti a promítání filmů, které s grafickým designem souvisí.

Brněnské bienále patří mezi renomovaná světová výtvarná bienále, nicméně má možná rekord v tom, že pracuje s nejmenším finančním rozpočtem na světě. Jak to s financemi vypadá letos?

O výši rozpočtu bienále s kolegy ze zahraničí raději nemluvím. Nevěřili by totiž, že jsme schopni připravit akci příslušných mezinárodních parametrů. Na druhou stranu jsme oproti roku 2010 rozpočet bienále ani nesnížili, ani nezvýšili a spolupořadatel, ministerstvo kultury, přispěl stejnou částkou jako v posledních osmi letech, což je zhruba čtyřicet procent nákladů.