Hlavní obsah

Loutkáři mají dostaveníčko na Starém Městě

Právo, Jiří P. Kříž

V pondělí dopoledne začal šestnáctý ročník pražského Světového festivalu loutkářského umění v Divadle Karlova 44. Odstartovala jej pohádka Začarovaný les režiséra Iona Ciubotaru z Divadla Luceafarul z rumunského Iasi.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Světový festival loutkářského umění zahájil Začarovaný les Divadla Luceafarul (Rumunsko).

Článek

Na růžích ustláno v roce, ve kterém na ulici venkovského předměstí můžete potkat politika se sedmimelounovým kapesným, jinak se ale podpora nejnepotřebnějšího resortu - kultury - začíná blížit nule, nemají ani divadelní festivaly. Mezinárodní, jakým bylo minulý týden Setkání 2012 Stretnutie ve Zlíně, ani ty ještě náročnější, jakým je právě zahájený světový festival loutkářský.

Dvanáct souborů

„Mohli jsme si v minulosti dovolit pozvat čtyři desítky souborů prakticky ze všech obydlených kontinentů,“ posteskl si ředitel přehlídky a Mezinárodního institutu loutkářského umění Todor Ristič, jehož devizou i v čase-nečase zůstává, že dokáže doslova ze země vydolovat nové prostory, kde se loutkové divadlo hraje. V Praze na Královské cestě, v Karlově 10, 12 a 44, a nejnověji až v katalánské Barceloně.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Světový festival loutkářského umění zahájil Začarovaný les Divadla Luceafarul (Rumunsko).

Od 28. května do Mezinárodního dne dětí, tedy do pátku, se u Vltavy představí dvanáct souborů z devíti zemí Evropy a Ameriky. Přijedou loutkáři z Bulharska, Chorvatska, Polska, Německa, Rumunska, ze Španělska, Ukrajiny a USA. Česko bude zastoupeno představením Petra Ďurici a Ernesta Val´ka Na kouzelném paloučku souboru Loudadlo.

Loutka, ne herec!

Ze zahraničních produkcí buďme zvědaví na Křesadlo podle H. Ch. Andersena bulharského Divadla Sparkle nebo na loutkářskou nonverbální verzi García Lorkova Domu Bernardy Alby souboru Alle Prieto y Las Winged ze Španělska.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Světový festival loutkářského umění zahájil Začarovaný les Divadla Luceafarul (Rumunsko).

„Náš hlavní záměr se nemění od prvního festivalového ročníku,“ dodává Ristič. „Představovat dobré loutkové divadlo a všechny možné jeho techniky - pro děti i pro dospělé. V prvním plánu loutkářského umění musí zůstat loutka, ne herec. A snad se nám daří postupně vracet i důvěru k loutkovému divadlu. Není to v konkurenci éry televize úkol z nejlehčích.“

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám