Co nabídne váš čtvrteční koncert v Paláci Akropolis?

Na tomto turné podporujeme uvedení filmu Iron Sky a naši hudbu k němu, která brzy vyjde na značce Mute.

Co pro vás znamenalo skládat hudbu k tomuto snímku?

Tvorba soundtracků je pro Laibach něčím velmi přirozeným. Hodně z naší hudby bylo inspirováno filmy a na naopak Iron Sky byl inspirován Laibach. (Režisér Timo Vuorensolu uvádí, že jej inspirovala píseň skupiny Volk - pozn. aut.) Když byl Laibach osloven, aby vytvořil hudbu k tomuto snímku, bylo to logické rozhodnutí autorů snímku a z naší strany bylo logické, že jsme ji natočili.

My se nepovažujeme za umělce, ale za inženýry lidských duší.Laibach

Už před Iron Sky jste skládali scénickou hudbu, třeba v K Macbethovi nebo ke Krstu pro Triglavom. Vyžaduje scénická hudba odlišný přístup než písně?

Rozhodně, soundtrack sleduje krok za krokem, sekundu po sekundě strukturu filmu, má velmi malou autonomii. Většina scénické hudby je obvykle složena při sledování vznikajícího filmu. Je to proces, který potřebuje velmi jemné sladění.

Skupina Laibach

Skupina Laibach

FOTO: IBD Booking


Co si myslíte o nápadu snímku, kde americký kosmonaut náhodu objeví na Měsíci tajnou základnu nacistů, kteří před koncem druhé světové války uletěli ze Země a nyní chystají odvetný útok?

Je skvělá. Ještě důležitější ale je způsob, jak byl film financován a vytvořen. To je velké novum pro nezávislé filmaře. (I když většina z rozpočtu ve výši 7,5 miliónů eur šla z tradičních nadačních zdrojů, 900 000 poskytli jednotlivci z prodeje reklamních předmětů nebo v rámci jejich vlastních investic - pozn. aut.).

Co pro vás znamenala prezentace v prestižní londýnské galerii Tate?

Tate Modern je důležitá instituce ve světě umění a pro šíření kultury, takže udělat show v Tate znamená velkou odpovědnost. Na druhou stranu to ale souvisí i s dobou, kdy Laibach pozvali. Laibach je sociální skulptura a výchovná bomba, což přesně zapadá do jejich kontextu. Ale bez ohledu na to, přikládali jsme vystoupení v Tate stejnou váhu jako jakékoli jiné show Laibach kdekoli jinde.

Když tu není komunismus, kapitalismus ukázal svou upírskou podstatu. Mnohem více na bývalém východě, kam rozšířil armádu svých zombií hledajících čerstvé lidské maso. Laibach

Jak je dnes pro umělce důležité, aby využíval různá média, hudbu, výtvarné prvky, video a divadelní postupy? Jaké to přináší výhody a jaké to má nevýhody?

My se nepovažujeme za umělce, ale za inženýry lidských duší. Proto je pro Laibach velmi důležité hovořit mnoha ´jazyky´ a používat různá média. V tomto principu vidíme jen samé výhody.

Co je dnes důležitější - obsah nebo forma?

Vyváženost obou. Ačkoli poesie není v tom co, ale jak, forma sama o sobě bez myšlenky, představuje jen prázdnou skořápku.

Laibach si pohrávají se symboly

Laibach si pohrávají se symboly

FOTO: IBD Booking


Kde je pozice umění ve světě plném řvoucí reklamy?

Jak v pop kultuře, tak v muzeích nebo v odpadcích.

Jak se změnila pozice hudby a umění od konce sedmdesátých let?

Na konci sedmdesátých let byly hudba a umění zabaleny s obsahem a nyní existují bez formy. Současně se ale staly součástí průmyslu služeb, a tak ztratily obsah.

A jak se obě změnily, když se zhroutil východní blok?

Ve chvíli, kdy se zhroutil východní blok, se z principu zhroutil i západní. Když tu není komunismus, kapitalismus ukázal svou upírskou podstatu. Mnohem více na bývalém východě, kam rozšířil armádu svých zombií hledajících čerstvé lidské maso.