Hlavní obsah

Portico Quartet: Svobodný internet je důležitý

Právo, Tomáš S. Polívka

Post-jazzoví Londýňané Portico Quartet, nositelé nominace na Mercury Prize, razantně inovovali zvuk. V novém obsazení se letos v Česku představí hned dvakrát: 20. dubna zahrají v pražském Paláci Akropolis v rámci festivalu Mladí ladí jazz, v polovině července na festivalu Colours Of Ostrava.

Foto: Yui Mok, ČTK

Portico Quartet hledají nový způsob, jak nést melodie.

Článek

„Náš koncertní program je v současnosti mnohem víc elektronický. Používáme spoustu basových linek zdůrazněných subbasovým efektem, skladby dynamičtěji pohánějí samplované bicí. Nezanevřeli jsme na tiché pasáže, celkový zvuk skvěle funguje také v klubech, ale je přizpůsoben velkým venkovním scénám,“ vysvětluje Jack Wyllie, saxofonista Portico Quartetu.

Jak ovlivnila relativně nedávná změna obsazení kvartetu vaše třetí, bezejmenné album?

Když odešel Nick (hráč na perkusivní nástroj hang Nick Mulvey zahájil sólovou dráhu – (pozn. aut.), zůstali jsme nejprve tři a museli hledat způsob, jak čtvrtého hudebníka nahradit. Jednou z cest bylo větší využití kláves a elektroniky, zvuk hangu jsme nasamplovali do počítače. Už dříve jsme mířili tímto směrem, ale Nickův odchod a příchod Keira Vinea, který krom hangu hraje na klávesy, tento vývoj potvrdil.

Na novém albu jste prvně využili i zpěv, hostuje na něm Švédka Cornelie. Chcete se v budoucnu orientovat více na písňový repertoár?

Ano, je to jedna z možností našeho vývoje. Chceme hledat nové způsoby jak „nést“ melodie, které nebudou postavené na saxofonu, jak tomu bylo dosud. Pokud to opravdu dopadne tak, že budeme častěji využívat vokální party, pravděpodobně bychom přizvali zpěváka či zpěvačku i na turné.

Fanoušci nahrávají spoustu záběrů z vašich koncertů na YouTube. Vadí vám to? Nebo to pro vás naopak může představovat zajímavý dokument?

Opravdu mi to nevadí. Jsou to jen takové kousky zastavené minulosti. Ale abych byl upřímný, ani mě to moc nezajímá.

Jaký je váš názor na internetové pirátství?

Všechno má světlé a stinné stránky. Muzika je dnes dostupnější, posluchači jsou tím pádem méně konzervativní a snáze objevují nové žánry. Což i samotné muzikanty osvobozuje při zkoumání jiných stylů. Navíc internet demokratizuje vytváření hudby, odebírá moc dříve soustředěnou v rukách několika velkých firem.

Na druhé straně, když skoro nic nevyděláte na desce, musíte víc a víc koncertovat a nemáte čas tvořit nové nahrávky. A když je všude k mání nadbytek hudby, devalvuje to její hodnotu. Ale protože sdílení hudby na internetu už stejně nelze zastavit ani kontrolovat, nezbývá než snažit se maximalizovat ony světlé stránky.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám